KRALJ - NIKOLIN PORTRET
Iz memoara pisanih god. 1916.
Poslije očeve smrti, knjaz Nikola uzeo je potpuno knjaževsku vlast u
svoje ruke, donekle i dalje uz saradnju svoga tasta, Petra Vukotića.
Autoritetom svoga oca i prvaka, koji su i dalje ostali uz knjaza, on se u
veliko koristio u vršenju svoje knjaževske vlasti.
Nastupile su burne godine rata za oslobođenje. Crnogorski knjaz i
tečajem rata i dugo godina poslije rata, stekao je glas i ime jednoga od
najpopularnijih srpskih vladaoca, poslije cara Dušana. Njegov autoritet i
uticaj basnoslovno su se dizali i rasli i nekom madjijskom silom očarali i
zanijeli prve duhove neoslobodjenog Srpstva. Njegovo ime, na Srpskom Primorju, pominjalo
se je sa najvećim pijetetom i obožavanjem. Njegov lik krasio je domove srpskih
prvaka u Vojvodini, Bosni i Hercegovini. Njegove stihove gutala je srpska
omladina. U očima svega neoslobodjenog Srpstva, knjaz Nikola je postao
legendarni junak, ideal i mesija – Oslobodilac. On je sa zanosom pjevao Kosovu
i Visokim Dečanima. Njemu su pjevali tirade, ode i klanjalice skoro svi
istaknutiji ljubimci vila sedamdesetih i osamdesetih godina. Na Cetinju, pod
njegovim krilom, i njemu i njegovoj ideji, dolaze i u službu se stavljaju:
Ljubomir Nenadović, Dr. Lazar Kostić, Dr. Lazar Tomanović, Dr. Valtazar
Bogišić, Sima Matavulj, profesor Beara i čitava plejada: književnika,
političara i narodnih boraca. Ovi ljudi došli su u crnogorske gore, ne, da
stvaraju karijere, već da na vrelu državnog i političkog života posluže i
riječju i djelom, koliko interesima knjaževe politike, u iskrenost koje su oni
tada bezuslovno vjerovali, toliko i interesima svoje nacije. Poslije izvjesnog
boravka u neposrednoj knjaževoj blizini, i Nenadović i Kostić i Bogišić i Beara
i Matavulj i mnogi drugi, pošli su iz Crne Gore – i razočarani i ozlojedjeni,
naoružani pravednim gnjevom i osvetom. Izvjesni od njih iznijeli su u svojim
memoarima strahovite slike iz albuma zvaničnog Cetinja. To je i bio prvi
osjetni povod padanja knjaževa nimbusa, koji je pojačan onom njegovom
egoističnom teorijom o crnogorizmu, koja je našla svoj izraz čak i u njegovoj “Balkanskoj
Carici”.
“Knez se predstavi,
Amanet divni svima ostavi
Već njega nema, on nam izdanu,
No, ko je plemić, njegovu ranu
Svak nek celiva i zakune se:
Duši mu tamjan ovi prinese:
KO CRNOGORSTVU NE BIO VJERAN,
BOGOM I LJUDMA SVUD BIO ĆERANI
Kursiv su ova posljednja dva stiha, koja najizrazitije oličavaju državni
program samog autora “Balkanske Carice”.
Kad izvjesni vladar piše stihove iz neodoljive unutrašnje bujice – poput
Njegoša - njemu se nemože prigovoriti. Kad se stihovi pišu, jedno iz pasije,
drugo iz ambicije, to je slično zanimanju rimskog cara Domicijana, koji je iz
dosade hvatao muve, kralja makedonskog, koji je pravio fenjere, ili onog
francuskog kralja, što je pravio brave.
Knjaz Nikola se u veliko koristio kobnom politikom: Milanovom i
Vladanovom, Aleksandrovom i Draginom, iz kojeg vremena vidimo na Cetinju masu
političkih nezadovoljnika iz Srbije. Ranka Tajsića, Jašu Nenadovića, Dragutina
Ilića i mnoge druge. U svoje vrijeme Cetinju je bio pribjegao i Petar
Karadjordjević, knjažev zet. Kakva tragika!
I ovi su srbijanski nezadovoljnici pošli nezadovoljni i do dna srca
uvrijedjeni i iz srpske Crne Gore, isto onako, kako je u najnovije vrijeme
pošao i Dr. knez Lujo Vojnović.
Nastupio je period unutrašnjeg nezadovoljstva. Pali su u nemilost i u
izgnanstvo najagilniji saradnici oslobodjenja i tvorci vojničke Crne Gore:
vojvoda Marko Miljanov, vojvoda Peko Pavlović, vojvoda Stojan Kovačević,
vojvoda Luka Vukalović, vojvoda Mićo Ljubibratić, vojvoda Bogdan Zimonjić,
serdar Jole Piletić, Jefto Miletin i nebrojno drugih crnogorskih i
hercegovačkih junaka, vodja i ustaša. Svaka jača, popularnija i samosvjesnija
individua, ma na kom polju rada, postala je antipatična, podozriva i trn u oku
zvaničnom Cetinju.
Nastupio je obrt. Knjaževa zvijezda, s dana u dan, stala je sve jače
gasnuti. Crnogorski nezadovoljnici počeli su poplavljivati srpski Beograd,
vojvoda Mašo Vrbica, Petar Radoman, Tomaš Vukotić i drugi pribjegli su, kao
crnogorski emigranti, Austriji.
Poslje 1903. godine, kada je kralj Petar stupio na presto i Srbiji dao
gradjanske slobode, Srbija uzima u svoje čvrste ruke krmilo vodjstva
neoslobodjenog Srpstva. Cetinje je obnoé palo u zasjenak, a Beograd stekao
pravo ime – Pijemonta.
“On na štetu nikad ne bi
Srbijanskom „Pijemontu,
On je Srpstvu čast i ponos,
A Vi ste mu na sramotu.”
To je krik očajne srdžbe protiv Srbije i njenog prestiža. To je strofa
iz jedne istorijske pjesme, publikovane 1909. godine u “Cetinjskom Vjesniku”.
To su stihovi crnogorskog knjaza, kojima je on dopunio izvjesnu satiru –
izvjesnog pisca. To je pjesma, o kojoj će se u svoje vrijeme napisati knjiga
bola i očaja.
No, do davanja ustava, 1905., koji nije bio dar, kako se to stalno
paradiralo, več posljedica našeg socijalnog života, moglo se još kojekako
balansirati, glumovati, krpiti, pravdati i nadmudrivati. Ustav je, i ako i uzak
i kratak, i ako i suviše krunski, bar jednim dijelom razlupao gvozdene katance
sa nijemih usana, digao zavjesu sa mase starih grehova i stao liferovati, i ako
većim dijelom prividne, gradjanske mučenike.
Bombaška i kolašinska afera potresle su iz temelja državno biće Crne
Gore i njegovu egzistenciju dovele na ivicu sloma. I jedna i druga afera je
neosporno postojavala i ako ne i cjelini u onom obliku i razmjeru, kako su
prikazane. Bura negodovanja rasla je pomamnim bijesom. Broj nezadovoljnika
svakim danom se stostručio. Beograd je ponovo bio poplavljen četama novih
emigranata. Zvanično Cetinje našlo se pred strahovitom dilemom. Pribjeglo se
sistemu Milanovu i Aleksandrovu: Sve su političke grupe naizmjenice dovodjene
na upravu zemlje. Zloupotrebljavane, izigravane i njihove vodje
bacane, dizane, maltretirane i profanisane. I jednoga dana, do juče
najokoreliji politički neprijatelji našli su se duhovno na jednom istom
političko-nacionalnom terenu, prožeti jednom istom idejom.
Kada su jednom prilikom
pohvalili izvjesno lice pred bivšim austrijskim carem Franc Josifom, on je
jednostavno odgovorio: “Jest! zovu ga austrijskim rodoljubom: ali – da li je on
dobar i za mene?” Tako i politika crnogorskog dvora i srpskog naroda u Crnoj
Gori nijesu bile identične. Talasi
narodnih težnja stalno su se razbijali o hridi okrutnih upravljača.
Tečajem bombaške afere, na Cetinju pojavio se zao duh – Djordje Nastić.
Obostrana srpsko-crnogorska štampa ispunjena je bila najskandaloznijim
uzajamnim
optužbama. Nastala je sezona politike i prestalo bratstvo. Dvorovi su
bili zavadjeni, ali narod nikada.
Srpski novinar Stevan Radislavljević-Bdin, baš usred tih strahovitih
trzavica, gloženja, huke i terevenke, dolazi iz Srbije i stavlja se u službu
kraljeve politike. Ko se još ne sjeća onih njegovih kilometričkih, polemičkih
članaka kroz Cetinjski Vjesnik protiv “bradatog jarca” – Nikole Pašića i srpske
vlade i uprave uopšte. Bdin je svu silinu lične mržnje i partijske
nesnošljivosti, sručio protiv zvanične Srbije kroz usta zvanične Crne Gore. Pa
i pored svih svojih kolosalnih zasluga on je svoju - i novinarsku i savjetničku
– karijeru završio – neočekivanim odlaskom s Cetinja. To najbolje svjedoče
njegove intimne epistole iz Beograda, u kojima je optuživao Kruni svoje drugove
na peru, tvrdeći, da su ga oni iz surevnjivosti i bojazni za svoju ličnu
egzistenciju, opanikali i izbacili iz sedla. Medjutim, zaboravio je Bdin, da je
po srijedi bio sasvim drugi uzrok, i da su baš lica, koja je on optuživao, već
bila mnogo ranije prošla kroz istovjetnu njegovu fazu.
Neosporno je, da je i beogradska štampa, i ako izazvana, tečajem ovog
perioda, često puta griješila prema zvaničnom Cetinju, naročito u suviše oštrom
i često puta banalnom tonu svojih članaka, i stvaranju proizvoljnih zaključaka.
Doduše. takvi članci, bili su većim dijelom ili inspirisani ili pisani, od
strane crnogorske emigracije, koja je našla sebi skloništa u Beogradu. Protiv
čega je zvanično Cetinje stalno negodovalo, zaboravljajući, da je pravo azila,
još od davnina, zagarantovano u svim zemljama.
Kralj Petar, ne bez pozitivnog osnova i razloga, dao je nalog, te su se
tečajem 1913. godine prenijele kosti njegove supruge, kralj-Nikoline ćerke, s
Cetinja u Beograd. Cetinje je ovaj čin tumačilo kao jedan akt javne demonstracije.
Naposljetku oduzet je i dvorac, u kom je stalno živio kraljević Mirko,
koji je bio lična vlaština kralja Petra, dok je još živio u Crnoj Gori, i u
njem smješteno srpsko poslanstvo.
Kralj Petar, tečajem ovoga rata, prilikom svoga povlačenja, nije nigdje
stao nogom na crnogorsko zemljište. Pošao je preko Ljum-Kule. Dok je Srpska
Armija, s Prestolonasljednikom na čelu, prošla kroz Crnu Goru. Nema zbora, da
su Crnogorci željeli vidjeti i još jednom svoga starog gosta – Petra Mrkonjića.
Sve ovo davalo je povoda raznim pričama, kombinacijama i nagadjanjima,
jednovremeno i raspaljivanju mržnje prema zvaničnom Beogradu.
1910. godine povela se očajna borba, da se provede u cijeloj zemlji na
demokratskoj i slobodoumnoj osnovi, istinska centralna državna vlast, te jednom
za svagda sruše temelji plemenskih osnovica, šovinizma i predrasuda, na kojima
je stalno počivao državni brod Crne Gore. Političke žrtve te borbe
bili su crnogorski ministri: Jovan S. Plamenac i Dr. Sekula Drljević.
I jubilej i dizanje Crne
Gore na stepen kraljevine, nijesu mogli umiriti zatalasane duhove. Naprotiv, u
zemlji je još silnije, jače i ozbiljnije vrelo i kipjelo; a da bi kob bila još
veća, baš u oči tih “velikih dana”, dolazi i tragično ubijstvo majora Nikole
Mitrovića – djelo krunske politike.
Politička umorstva, koja
su, inače izraz mržnje, gnjeva i očajanja, ipak ostavljaju strahovit presedan u
narodnoj duši. Kolašinska afera, zapečaćena krvlju petorice mladih i bujnih
Crnogoraca, s jedne strane sahranila je i svaku pomisao za dozvoljenu borbu za
pravu slobodu, dok je s druge strane, još većma povrijedila najtanja osjećanja
narodne duše.
Emigracija u Americi, kao
jedina prava manifestacija srdžbe našega naroda prema državnim upravljačima,
rasla je do nevjerovatnosti. I srž i snagu naše mladosti imali smo u američkim
rudokopima.
Svaka i najlegalnija
evolucija ozdo, ugušivana je gvozdenom reakcijom ozgo. O čisto
partijsko-političkim organizacijama javnog karaktera, bez kojih nemože biti ni
stroge kontrole, ni prave slobode, ni istinske parlamentarnosti, nije se smjelo
ni misliti. Jedna mala grupa, nazovi političkih nezadovoljnika, inače do skoro
krunskih privrženika, koja je učinila jedan pokušaj u tom pravcu, odmah je
smrvljena, bojkotovana i izvedena neposredno pred prestolom. Kako se tom
prilikom proveo profesor Mirko Mijušković, jedan od vodja te grupe, to on
najbolje zna.
Uzevši strogo, u Crnoj Gori nije bilo ni obilježja od partija. U Crnoj
Gori su bile dvije javno ne formirane grupe, koje su posredno i neposredno uticale
na njen državni tok i život. Nosioci tih provizornih partija nijesu bili ni ”klubaši”,
ni “pravaši”. To su bili Rusofili i Austrofili. Vodja
rusofilske grupe bio je general Mitar Martinović, vodja austrofila – crnogorski
dvor.
Gruba sila najviše se svetila
odgovornim državnim faktorima. Duša crnogorskog seljaka inače je bila zdrava i
nepokvarena. Taj narod imao je zlatno srce i on se, u svoje vrijeme, mogao
najidealnije iskoristiti i za svoj lični i za državni progres i preporodjaj. No
kad su nastupili dani razračunavanja i osvete, i za politička mrcvarenja i za
lične uvrede, koje su snosili bez razlike svi crnogorski prvaci sa najvećeg
mjesta i njegove okoline, i u narodnoj duši pojačala se misao: da sve zlo, koje
zemlja snosi, dolazi uzajamno od odgovornih i neodgovornih, “božjih namjesnika
i izbranika”. Bujici narodne volje nije se htjelo popustiti. Svu slobodu zbora
i dogovora predstavljala su samo dva javna glasila u čitavoj zemlji, oba
vladina - državna — krunska. I tako je narod svoje negodovanje morao
ispoljavati: šapatom, nijemim ćutanjem, stiskanjem pesnica i protestima po
kafanama, ulicama i gostionicama. Izbori narodnih poslanika stalno su vršeni
pod silom najstrahovitijih prijetnja i medju gorama bajoneta, te narod ni preko
svojih nazovi izbranika nije mogao ni smio reći svoju. Crnogorac je u ratu
protiv spoljnih neprijatelja junak, junak mase – kolektivni junak; ali pored
svega roptanja i osjećanja unutrašnje nepravde, sve do najnovijih dana, kod
njega – Crnogorca, bilo je veoma malo čisto gradjanske kuraži. U ostalom, to je
bila prirodna posljedica od straha uočenih tragedija, koje su doživjeli
izvjesni heroji gradjanskih sloboda, u prošlosti i sadašnjosti.
Došao je i Balkanski Rat,
koji je našu državnu moć, pored svih gestova heroizma prikazao u pravoj boji i
svjetlosti. Narodna Srbija je rapidno rasla, a zvanična Crna Gora rapidno
padala. Novopazarski Sandžak, u kom se nekad vjerovalo, da je neprobojni bedem
izmedju dvije srpske države, naposljetku, iste je i geografski spojio. I poslje
toga, a naročito poslje srpsko-bugarskog rata, u kom je učestvovao i jedan dio
naše vojske, sav je srpski narod u Crnoj Gori upro oči u Srbiju.
Ideja o čvrstoj zajednici
sa Srbijom zahvatila je, sa veoma neznatnim izuzetkom, sve mislenije i
trezvenije društvene slojeve. Ta ideja našla je i svoga oduška u onoj
istorijskoj deklaraciji Dr. Sekule Drljevića, bivšeg crnogorskog ministra
pravde i finansija, datoj u crnogorskoj Narodnoj Skupštini, na 10. februara
1914. godine. Karakteristično je, da su se toj deklaraciji usprotivila čak i
ona lica, koja su po pet godina trunula u podgoričkim kazamatima, paradirala sa
srbizmom na široj osnovi, i medju svojim pristalicama tvrdila, da stradaju
isključivo zbog simpatija prema Srbiji: lica, koja su tada sačinjavala skupštinsku
većinu, i kojima je i zvanična Srbija, u svoje vrijeme, na žalost, donekle
vjerovala. Drljevićeva izjava o realnoj uniji sa Srbijom, koja je bila i izraz
narodne volje i političko geslo one partiske grupe u Crnoj Gori, koju su nekada
“umni” publicisti i političari krstili reakcionarnom, podigla je masku sa lica demagozima
i lažnim narodnjacima. Kruna se od tada stalno počela oslanjati na grupu
mameluka, koja je na uniju sa Srbijom gledala “uništenje državnog suvereniteta
Crne Gore”, te ljude, koji su bili do juče jaki oslonac dinastije, i koji su,
nema zbora, daleko bili i u tom času od pomisli za njeno brisanje, — stala
nemilostivo tjerati, omalovažavati i zlostavljati. Taj politički modus bio je
više nego koban i opasan, nije se imalo ni toliko samosvjesti i uvidjavnosti,
da se time gubi bitka na oba fronta i da popularnost ljudi, koji zbog te ideje
stradaju, sve više raste u narodu. Skoro sve pristalice grupe
Martinović-Plamenac, čije je djelo bilo traženje unije sa Srbijom, otpuštene su
iz državne službe. Politika ukaza pretrpila je negativan rezultat. Grupa, koja
do skoro bješe omražena medju neobaviještenim narodom, obnoć je postala narodni
ideal. Drljević je ostao junak dana. Svi pokušaji i vještine, da se njegova
izjava izvrgne ruglu i podsmjehu, parališe i prikaže, “posljednjim političkim
adutom i blefom”, ostali su bez uspjeha. Jer ta je misao prvo ponikla bila u
duši našega cjelokupuoga naroda: a mi znamo, da bujicu narodnih težnja i
osjećanja niko ne uspije zadržati. Ona mora, kad tad, preko svih smetnja i
prepona, doći do svog pravog izražaja.
Zvanično Cetinje, svjesno
pravoga stanja stvari, pribjeglo je, naposljetku, tečajem ovoga rata, novom
političkom triku: počelo je sekundirati Drljevićevoj izjavi. Ono je, bajagi,
pošlo i još jedan korak dalje. Vodili su se čak i izvjesni pregovori sa
beogradskim kabinetom, preko našega poslanika u Beogradu, Lazara Mijuškovića.
Nema sumnje, da je čika Pašić na sve te ponude morao ćutati i gladiti svoju
proročku bradu. I dok su se odigravali diplomatskim putem takvi marifetluci,
dotle su se na našem Cetinju držale intimne sjednice, kako da se dodje do
pismenog legata crnogorske vlade, koji je bila uručila svome članu ministru
Drljeviću, radi polaska u Beograd i pregovora sa beogradskim kabinetom o uniji:
i kako da se Drljević za taj čin optuži i osudi za djelo veleizdaje!... No, do
legata se nije moglo doći. Drljević, dakle, sa svojim drugovima, od te nove
počasti, morao je biti poštedjen.
Da bi se u narodu podrile
simpatije i oslabilo oduševljenje prema Srbiji, tečajem ovoga rata organizirana
je bila jedna naročita grupa tajnih policajaca, koja je krstarila kroz narod i
vojsku i pričala: da se Srbija borila na život i smrt, da Crnogorci ne posjednu
i ponovo Skadar. To je bio posljednji ćor-fišek. Iskreni narodni prijatelji,
koji su na vrijeme saznali tu paklenu igru, uspjeli su, da narodnu dušu još
većma zagriju za ujedinjenje s kraljevinom Srbijom, a stare majstore razdora i
nesloge izlože još većem gnušanju i prezrenju.
Istina, teško je bilo
razuvjeriti izvjesne djelove lakovjernog i naivnog svijeta. Intriganti su
apelovali na srca našega naroda, Oni su bili svjesni da nema jedne porodice u
Crnoj Gori, koja nije prinijela svoju žrtvu u krvi na skadarske kapije: svjesni
su bili da je Skadar bio i Crnogorsko Kosovo i crnogorski Termopile. “Pa zar
braća Srbijanci da nam još oduzmu i grobnice naše braće i sinova?” Na takva
pitanja stalno sam morao odgovarati obmanutom narodu, kada sam kao šef
inspekcije Glavne Državne Kontrole, proputovao: Podgoricu, Kolašin, Andrijevicu,
Berane, Bijelo Polje, Pljevlja, Rožaj, Peć, Gusinje i druga mjesta u novo
oslobodjenim krajevima.
Prema starim
bosansko-hercegovačkim emigrantima, bolje reći vodjama ustanka, koji su i
protiv svoje volje morali živjeti u Crnoj Gori, vodila se naročita, separatna
politika. Nikšić, u kom su ovi većinom i boravili smatrao se revolucionarno
gnijezdo. Stare hercegovačke vodje, prezrene i omalovažene, umirale su od
gladi: dok su primorskim delijama — bečkim tevabijama, na srpskom Cetinju,
čepovi od šampanjca vadili oči.
Nesrećni tvorci Nevesinjske
Bune, doživjeli su da svojim očima vide, gdje ista ona ruka, koja je 1878.
godine predala Austriji cjelokupnu hercegovačku vojsku, u decembru 1915. i
januaru 1916. - predaje toj istoj Austriji cjelokupnu crnogorsku vojsku i sav
srpski narod u Crnoj Gori. Uvjerili su se potomci Guzina i Zirojevića, u
istinitost riječi vojvode Petra Vukotića, izgovorenih njihovim očevima 1878.
godine na dan predaje Austriji:
“.... Vi, kao hrabri i
vjerni sinovi svoje otadžbine, treba da priznate ćesarovu vlast, vi ste časno
vojevali za svoju slobodu i neka je slava vašim junačkim podvizima.
ZNADITE DA KNJAZ I ĆESAR ŽIVE
U LJUBAVI KAO ČLANOVI JEDNE FAMELJE! – BIĆE VAM DOBRO.
Evropski rat izbacio je na
površinu, iz našeg političkog cirkusa, i još dosta novih otkrića.
U glavnom crnogorskom štabu
došao je za načelnika srpski general Boža Janković. On je vršio izvjesnu
kontrolu nad operacijama naše vojske: dok su njegovi mladji drugovi –
srbijanski oficiri — vršili kontrolu nad pravilnim finansiranjem ratnog
budžeta. Novci za sve vojničke potrebe dolazili su neposredno iz Srbije. Na
žalost, i jedna i druga kontrola bile su i suviše labave. Premda su saveznici
samo u Srbiji gledali pravo jemstvo. Naravski, sve je ovo teško i neugodno
padalo na dušu zvaničnog Cetinja. Izvjesni crnogorski političari gledali su i u
ovim aktima krnjenje i rušenje crnogorskog suvereniteta.
Kroz duše cjelokupnog
srpskog življa u Crnoj Gori: ne bez zdravog osnova i pozitivnog razloga,
strujalo je jedno strahovito uvjerenje o crnogorskim upravljačima, koje je još
jače potencirano onom gromopucatelnom izjavom Dr. Sekule Drljevića, datoj u
crnogorskoj Narodnoj Skupštini 22. decembra 1915. godine. Drljević je izmedju
ostalog rekao, opet u ime svoje grupe, ni manje, ni više: »CRNA GORA JE
ZAVEDENA ZA GOLEŠ PLANINU.« On je to i dokazao.
I suviše je simptomatičan
odlazak iz Crne Gore, tek na mjesec dva dana ranije njenog sloma, ruskog vojnog
atašea na Cetinju, generala N. Potapova i generala Boža Jankovića, koji su
jednog istog dana, zajednički otputovali iz naše prestonice.
No, o potankostima sramne
kapitulacije Crne Gore, i o razoružanju njenih sinova, po imperativnoj naredbi
njenih upravljača, nije još vrijeme govoriti. Ne bar sa onim i onakvim
argumentima i dokazima, koje znamo i imamo. Konstatovaćemo samo, da je vojnički
i moralni slom Crne Gore, bio djelo zvaničnog – najzvaničnijeg Cetinja. Uloge —
počev od uništenja transporata da bi se izdaja pravdala gladju — pa do
pregovora u Budvi - bile su dobro podijeljene: ali su glumci krvave drame
tragično odigrali njene posljednje činove. Dva pelivana nijesu mogla igrati na
jednom konopu. Živi su i Salis i Potapov, pa će i oni reći svoju.
Ljudi od pera i nauke,
naročito oni koji nijesu pjevali i pisali u žanru pjesnika i književnika
šesdesetih i sedamdesetih godina, nemilosrdno su potcjenjivani i bagatelisani. Nije se imalo obzira ni prema
velikom geniju Vladike Rada. Na protiv: težilo se, da se njegovom narodnom
evandjelju osujeti prodiranje u najviše narodne slojeve. “Gorski Vijenac”, koji
je preveden skoro na sve žive evropske jezike, doživio na srpski devetnaest
izdanja, bio predmet religijoznih i filozofskih studija prvih naših i stranih
naučnika, u Crnoj Gori, kolijevci svoga autora i gospodara, nije imao čast
doživjeti ni jedno izdanje. “Gorski Vijenac” i prvi i posljednji put od njegova
postanka, štampan je u Crnoj Gori tek 1913. godine, i to u privatnom izdanju
knjižare A. Rajnvajn. Dakle, jedan posrbljeni Njemac, Rajnvajn, inače dobar
patriota, imao je više simpatija i pijeteta prema vladici – pjesniku, nego li
njegovi krvni srodnici.
Dok su se ovakvom mjerom mjerile dobre knjige i dobri pisci, dotle su
trivijalni i banalni produkti, koji
nijesu imali ništa zajedničkoga sa savremenom literaturom, izdavani, s
godine u godinu, o državnom trošku, i njima na silu boga bombardovala naša i
suviše primitivna i neknjiževna publika. To i jest jedan od glavnih uzroka, što
Crna Gora, sve od smrti vladike Rada, pa do danas, nije imala, ni mogla imati,
svoje prave i izradjene književnosti. Pojedinci, koji su pokušavali, da dadnu
od sebe glasa, ili su njihova djela konfiskovana, sa najvećega mjesta, protiv
odredaba nazovi “zakona o štampi”, bez da su redovnim putem autori optuživani,
ili su sami pisci izvodjeni lično na strašnom sudu – pred Krunom, koja ih je,
na njoj svojstven način, sudila, ili za njih naročiti – prijeki sud –
formirala. Takvo priznanje za prosvjećivanje svoga naroda, izmedju ostalih,
iskusili su: Živko Dragović, profesor i državni savjetnik, zbog “Kratke
Istorije Crne Gore”; Andrija Jovićević, učitelj i narodni poslanik, zbog “Slika
iz Ceklina”; Djordjije Dragović, major u crnogorskoj vojsci, zbog “Junačkih
Pjesama” i t. d.
S druge strane bivalo je slučajeva, da se usprkos relativno dobrim
piscima, i iz drugih veoma komičnih, neozbiljnih, sebičnih i odvratnih pobuda, -
naročito hvale, čak i nagradjuju produkti najobičnijih mediokriteta naše sive i
memljive svakidašnjice – ljudih bolesnih mozgova, koji bi se u svakoj kulturnoj
zemlji morali ili podvréi analazi psihijatara, ili staviti u dužnost cenzuri,
da njihova patološka preklapanja, u interesu narodnog morala i ukusa, briše sa
pozornice. Jest, tako bi trebalo! Ali: kad ne bi bilo pigmeja, sjaj “velikana”
bio bi pomračen: i na posljetku, kako bi se inače moglo paradirati, i u tom i u
drugom pravcu, sa onim klikom samoživih krunonosaca: “L'etat c'est moi” – “ja
sam država”.
Naposljetku, urodjena osvetoljubivost, do zla boga razvijena požuda za
bogatstvom, lični sukobi s ljudima najobičnije vrijednosti: grubi ispadi na
javnim mjestima: prisvajanje cjelokupne državne vlasti u svoje ruke; negiranje
sudske nezavisnosti: stalne optužbe za uvrede neprikosnovenih ličnosti; vršenje
čiste cenzorske dužnosti nad činovništvom; ismijavanje i seljačko nadmudrivanje:
lozinka: zavadi pa vladaj, i masa drugih poroka iz intimnog života, – u veliko
su otudjivali i najodanije elemente od prestola. U duši vladarevoj,
predposljednjih godina njegova života i rada, bilo je nečega negativnog i
anarhističkog. Taj fakt priznavala je i njegova najbliža okolina i njegovi
lični ljekari. Duž čitave zemlje, mjesto onoga oduševljenog, iskrenog i
instinktivnog, ali davno sahranjenog:
“Sve za slavu Boga milosnoga,
A za zdravlje knjaza svijetloga” –
čuo se na sve strane, u svakom i najmanjem kutku samo: teški, očajni
ropac, srdžba, ropska mržnja, kletva i anatema. To je istina, velika istina,
koja je i najobičnijem Crnogorcu poznata.
Crnogorska vojska — milicija, nije nikada predstavljala jednu kompaktnu
snagu i cjelinu. Crnogorski oficirski kor, stalno je bio podijeljen na dva
tabora – izmedju dva naročito stvorena rivala, izmedju generala: Mitra
Martinovića i Janka Vukotića, patentiranih crnogorskih ministara rata, inače
bliskih srodnika crnogorskog dvora. Uz Mitra, kao uz čovjeka od karaktera i
poštenja, duha i poleta, bila je elita oficira: uz Janka, koji je imao bogatu
maštu, antimitrovci i njegovi srodnici.
I dok se Mitar, i kao najsposobniji crnogorski general, i kao junak i
kao čovjek, tečajem i balkanskog i evropskog rata, stalno maltretirao,
vrijedjao i ponižavao, Janko se, njemu usprkos, naročito dizao, nagradjivao,
slavio i veličao. Viteške i patriotske grudi Martinovićeve, nije krasio ni
jedan crnogorski orden, za ratne zasluge. Medjutim, prilikom svoga polaska za
Rusiju, tečajem 1915. Godine, Martinović dobiva ratna odličja i od
srpskog prestolonasljednika i od ruskog cara. U mjesto da takva pažnja i priznanje, sa najvećih mjesta, osvijesti
zvanično Cetinje, naprotiv, ona je raspalila još veću mržnju, pakost i osvetu
prema Martinoviću.
Tragika Krune ležala je velikim dijelom u krvi i duši njenoj. Neozbiljna
i vašarska publika često puta uspije, da razmazi i velike duhove. Ljudi
prosječnog znanja i obrazovanja, koji uobraze da su neka viša bića, opasni su i
po narod i po državu. Čovjek, koji sistematski negira svačije vrline i
sposobnosti, ili je sam umni pigmej, ili je njegova duša rastrovana zavišću.
Kineski zid, koji razdvaja Suverena od naroda, jedna je od najvećih i
najopasnijih kobi, i po Suverena i po njegov narod. Crnogorski Suveren, tek u
dvanaestom času mogao je čuti iskreni glas svoga naroda. Njegova okolina stalno
je uspjevala, da taj glas ili uguši, ili omalovaži. Jedna privilegovana, van
zakona stavljena i neodgovorna, grupa, iz te okoline, raznim putevima i kanalima,
uvredama i denunciranjima, otudjila je od Krune i onaj neznatni broj njenih
pristalica. Zemljište za takve i slične mahinacije bilo je i suviše podesno,
obzirom da je i fosfor mozga već bio istrošen.
Sem toga i domaće nesreće: antagonizam medju braćom, ekstremnost jednih,
malodušnost i hamletska neodlučnost drugih; familijarna interniranja, bježanja,
uzajamna podmetanja, miješanja u poslove vrhovne državne vlasti, favoriziranja
ličnih miljenika, nagradjivanja jednih usprkos drugih i još, mnogo drugih
škakljivih činjenica, iz oblasti intimnog života, – buru narodne mržnje
podizali su do kulminacije. Onaj stari nimbus, koji je Kruna nekad uživala,
posve je iščeznuo. Srpski narod u Crnoj Gori, u najnovije vrijeme, apsolutno
ništa nije vezalo prestolu. Istina, stari Suveren mogao je napabirčiti još par
neuračunljivih prijatelja i propalih egzistencija, koje je izbacio stomak
Evrope: dok su njegovi sinovi bili lišeni i jednog iskrenog prijatelja i
savjetnika u čitavoj zemlji. Takvo raspoloženje prema njima, bilo je prirodna
posljedica njihova čitavog života i rada. Hrdjavo domaće vaspitanje,
povladjivanja nedozvoljenih radnja, u doba bujnosti i nestaloženosti, kad srce
djeluje, a razum nijemo ćuti, sveti se čovjeku do posljednjeg časa. Ljudi, koji
se puste, da ih nosi bujica života – robovi su svojih požuda.
Težilo se, nema zbora,
odmah čim je stalo tonuti sunce sa horizonta, za rehabilitacijom. Pribjeglo se
pisanju stihova, u čast i slavu crnogorskih plemena. No, i taj sistem nije
mogao uroditi dobrim plodom. Naša je narodna masa i suviše sentimentalna,
častoljubiva i ambicijozna. Nema jednoga bratstva u Crnoj Gori, koje se ne
gordi i ponosi sa heroizmom, karakterom i poštenjem predaka svojih. I dizati
spomenike vitezu jednoga bratstva, a preko zasluga vitezova drugih bratstava
prelaziti ćutke, neka čak i vrijedjati, bilo je i suviše fatalno. I da nije
tvorac “Novih kola” i “Hajdane” ... (ova posljednja iselila je nekoliko
uvrijedjenih porodica iz Crne Gore) griješio – u dizanju, precjenjivanju i
potcjenjivanju svojih junaka i plemena, iz kojih su ponikli, – njegov rad, i
inače, obzirom na psihu našega naroda, – morao mu je donijeti negativne
rezultate.
*
U glavnom: državni autoritet Crne Gore, u oči njene katastrofe, sveden
je bio ispod nuliteta. Silnika vrijeme stvara kukavicom, a roba diktatorom.
Stari crnogorski kralj, na veče svoga života, spao je na te niske grane,
da je morao trčkarati od grada do grada, preklinjati najobničnije ljude koji su
mu do juče ljubili skute i rukave, da se ne bune i da budu poslušni. Kakvo
poniženje za jednog poluvjekovnog autokrata, u čijoj se zemlji nije smjelo ni
misliti, a kamo li govoriti, što je njemu neugodno bilo.
Dakle, – kralj je, i inače, pred orkanom narodnog gnjeva, koji se u svoj
silini pojavio, tek poslije lovćenske katastrofe, — morao bježati iz zemlje, za
koju je nekada bio božanstvo, a danas mrtvo biće.
U ostalom, svi ovi prelomi i kontrasti u političkom životu crnogorskih
upravljača ni najmanje ne iznenadjuje ljude, koji iole poznaju istoriju. Mi
znamo, da je Luj XVI., koji je odmah u oči francuske revolucije, pokušao
ukloniti onu grupu trećeg staleža, koja je u istini predstavljala narodnu
francusku skupštinu, pošto je buknula revolucija i osvojena Bastila, dakle u
razmaku svega tri nedjedje dana, pred tom istom grupom padao ničice i molio da
ona povrati mir u zemljil...
Politika crnogorskog Suverena vjerna je kopija Kralj Milovanove
politike. Pa ipak kod Milana je bilo više muževstva, znanja i kavaljerstva,
više otvorenosti, iskrenosti i priznanja – svojih nedostataka.
Ko se još ne sjeća one Milanove javne ispovjesti pred Taušanovićem i
drugim radikalskim prvacima:
“Kad sam stupio na vladu, bio sam još dete. Ovaj čovek (pokazuje na
Ristića), bio je tada u Srbiji sve i sva. On me je mnogom čemu učio,
a i ostale učitelje i adjutante postavljao je on. Nije prošlo mnogo vremena, ja
sam počeo doznavati i takve stvari koje nisu bile za nežne detinje godine. Ono
što sretni ljudi doznaju od 21 do 25 godine, ja sam veé znao u 13 i 14. - Nije
prošlo mnogo, a Ristićevi ljudi naučili su me, da se prvo nevino kartam, a
posle i kockam. Počeo sam rano igrati na velike sume. Sedeo sam po čitave noći
za kartaškim stolom, a sutra sam imao bunovnu glavu...
... U to isto vreme, opet
po učenju Ristićevih ljudi, počeo sam po malo da pijuckam, a posle da pijem i
najjača pića. Sedelo se redovno, kartalo i pilo dugo u noć, često i do zore, a
tome je uvek sledovao mamurluk i krajnja zlovolja. Ove pijanke i terevenke malo
po malo napraviše me nervozim, a bio sam zdrav kao dren. Dok sam bio još mlad,
državne poslove Ristić je od mene redovno sklanjao, a posle sam od njega
naslušao se mnogo crnih priča o narodu...
... Njegove savete ja sam
upravo gutao, jer me je moja okolina učila, da je Ristić veliki državnik,
genijalan čovek, i da bih i ja i zemlja propali, da slučajno on umre ili sidje
sa uprave. Kad sam došao malo sebi i počeo samostalnije da mislim, ja sam uzimao
i druge ljude za ministre, ali su gotovo svi išli tragom Ristićevim. Svi su bili laskavci i dvolični.
Moj neuredan život i
neprestano trenje sa narodom napraviše me do zla Boga nervoznim.
Pravio sam pogrešku za
pogreškom, vredjao najbolje ljude i tako navukao na se mržnju celoga naroda. Ja
to sve vrlo dobro uvidjam, ali sada ne mogu iz ove kože u drugu.
Ako sam tiranin, zloćud,
bezdušan, nepoverljiv i nervozan, to možete zahvaliti samo ovome čoveku –
(pokazujući Ristića. – Ako u meni ima ikoja dobra strana, to je opet zasluga
ovoga čoveka.
Sve što je na meni dobroga ili rdjavoga, to je rezultat Ristićeva rada.
Ako je zemlja patila zbog mojih grešaka i mojih rdjavih strasti, to je krivica
Ristića, koji me je ovakovim izradio. Jednom reči, — Ristić je bio moj zao duh,
koji me je stvorio ovakvog, kakav sam sad. Držim, da sam Vam dovoljno i sve
iskreno govorio ...”
Kakva sličnost i u privatnom životu dvaju srpskih kraljeva. Ipak
Kralj-Nikolina ispovijest bila bi mnogo veća i drastičnija, gnusnija i antinarodnija.
Nema zbora i on je imao u predvečerje svoga života zlih duhova, koji su ga
nosili u naručja i sa visine prestola bacili u najprljaviju kaljužu. No
ti su duhovi u većini bili krv krvi njegove. Pa ipak: pravna i moralna
odgovornost pada neposredno na njega. Faktične odgovornosti opet bi pale na
njega i njegov dom.
I ako u minijaturi, u Crnoj
Gori, zacario se bio istovjetni nemoral – kao u oči raspada rimskog carstva. “Pošto
se jelo, da bi se bljuvalo, a bljuvalo. – da bi se i dalje jelo” –, nije bilo lekara,
koji bi mogao izliječiti bolesnika na umoru. Postiglo se – što se nije željelo;
jer se tako htjelo i radilo. Malo paradoksalno, ali istinito.
Odmetnici turske carevine,
zaostatci srpske gospoštine koji su se sklonili u kamene crnogorske gore i
otuda dobili ime “Crnogorac” – više od dvije stotine godina kovali su mačem i
palošem krunu za jednog srpskog kralja, dok je naposljetku nijesu sakovali. Taj
kralj je, uz najagilniju saradnju svoja tri sina i jedne ćerke, tu krunu smrvio
i pod noge bacio. On je time, naravski bez dobre namjere, učinio jedno dobro
djelo za šire interese srpskoga naroda.
Kakva indentičnost u slavi
i tragici? Ivan-beg savio je svoje gnijezdo pod Orlov Krš 1484. godine. Njegov
sin Djuro, sprijateljivši se sa Mlečićima, te služeći interesima Mletačke
Republike, to je gnijezdo – razvio i postao mletački zatočenik.
Vladika Danilo Petrović
pošao je stazama Ivan-begovim, a njegov praprasinovac?...
Mićun M. Pavićević
Нема коментара:
Постави коментар