O crnogorskom folkloru
Mićun M. Pavićević — Zagreb
Nijedno slavensko pleme na Balkanu nema ljepše, sočnije i bogatije narodne
predaje i tradicije od crnogorskog. Još Nestor Ljetopisac i pop Dukljanin
okarakterisali su Duklju — Staru Zetu i Rašku — kao nepresušno vrelo svih
manifestacija narodnoga duha i života. Ivanbegova Crna Gora svoje herojsko
doba, veličinu i tragediju, ovjekovječila je najljepšim ciklusom narodnih
umotvorina, a još jače, silnije i vatrenije njegova nasljednica — Crna Gora:
Mićunovića i Mandušića.
Kroz sva stoljeća dizanja i padanja, raspeća i uskrsnuća, stvaralački duh
kod Crnogoraca letio je nebu pod oblake i ispredao naj poetičnije legende i
bajke, silnije i ubojnije od svakoga vatrenoga oružja.
Na dugim zimskim noćima, u danima muka i očajanja, pripovijedali su djedovi
sinovima i unucima o Dušanovu carstvu i Vukovu izdajstvu, a bake unukama o vjedogonjama,
vilama i vješticama. Tako se u narodnoj duši gomilala i kovitlala
nepresušna bujica žive riječi — nauka zvana folklor.
Blagodareći u prvom redu ograničenoj pismenosti čak do praskozorja ovoga
stoljeća, ta se riječ brižljivo njegovala i surevnjivo čuvala u svakoj
crnogorskoj porodici. To je bila nenapisana narodna biblija i neromantizirana
istorija.
I danas, kad, je val civilizacije i modernoga života dopro i do poslednjega
dubiroga pod Lovćenom, Komovima i Durmitorom, nema jednoga crnogorskog starca,
intelektualca, čobanina i gimnazijalca, koji ne bi znao naizust, brzinom koja
zapanjuje, nabrojiti imena svojih preda i rodonačelnika, djedova i pradjedova,
sve od Kosova do današnjega dana. Takvu genealogiju znaju i pričaju djeca ispod
deset godina, tako rječito i izrazito kao da pjesmu pjevaju. Čak i djevojke —
udavače, u želji da podvuku znamenitost svoga roda, obično će reći: “Ja sam
šćer Petra-Mirka-Todora-Mijata- Šćepanova Brajovića iz Bjelopavlića!”
Dakle: ime oca, djeda, pradjeda, šukun-djeda, prašukundjeda, bratstva i
naposletku plemena kojemu pripada. Ako neko nije gord i ponosan na svoje
pretke, obično će se pretstaviti potomkom najčuvenijega od svoje loze
naglasivši stepen srodstva: sin, unuk, praunuk, rođak, sinovac, ujaković,
sestrić itd..
Karakterističan je slučaj, da se izvjesni tankolozović predstavljao po kući
i Odžaku svoga susjeda iz gospodske
i viteške (kuće) porodice rekavši: “Ja sam sa Orja Luke, Neško Muratov, odmah
iza kuće brigadira Blaža Boškovića. Kad me god vidi, nazove mi dobro jutro, a
ja mu skinem kapicu do zemlje!”
I međusobno nepoznati Crnogorci, kad se susretu, obično jedan drugoga
oslovljavaju: “A danu mi pričaj što lijepo, amanti božji”. Zato i reče iguman
Teodosije Mrkojević veziru Ćupreliću, da Crnogorci više žive od pričanja i
maštanja no od hljeba i mesa.
Crnogorac živi, pati, strada, bori se i umire za ime i slavu, čast i glas.
Na jednom skupu pitao gospodar Crnogorce što bi kojemu najmilije bilo. Svi su
izjavili svoje želje. Najkarakterističnija je ona Mića Iličkovića:
— Mene bi najmilije bilo, gospodaru, da se pripnem na vrh tjemena od Lovćena, pa raširim obadvije ruke i tako se
okamenim da me vidi cio svijet!...
Ni pred manastirima o crkvenim saborima nije bilo više naroda no pred
oborima i suhomeđama: Sule Radova, Šuta Roganova, Ibra Bajova, Šuta Radonjina,
Mića Iličkovića, popa-Đoke Mijuškovića i drugih narodnih pripovijedača,
istoričara i filozofa. Dolazili su radoznali ljudi o svome brašnjeniku sa
daljine od tri dana hoda, samo da čuju mudru rije i “nauk”. Ovakve ljude, koji
su se odlikovali bogatstvom znanja narodnih umotvorina i besjedništvom,
Crnogorci su nazivah “mudrim Solima” (car Solomun) i jezirlijama. Konstantina Radova
Radulovića narod prekrsti u — Sulu i samo je pod tim imenom poznat širom Crne
Gore.
U tom fanatizmu i leži besmrtnost duševnoga blaga kod Crnogoraca.
I budale, luđaci, pustolovi, nakaze i “čeljad” sa dna života duboko su
zarezali svoja imena u narodnoj duši. Ivo Vrana, Tomo Boreta, Duka od Meduna,
Gišo Piper, Njunja, Majka Stana, Marica Perova i Velika Čaprica čuveni su od
Rumije do Romanije. I oni su junaci crnogorskoga folklora, naročito
luđak-filozof Vrana, velika simpatija Laze Kostića, briljira.
Vrana je bio i — možda — prvi homoseksualac i sodomista u Crnoj Gori za
kojega se znalo. Te
je perverznosti donio iz Grčke i Turske, gde je boravio, dok je zdrav bio,
kao pečalbar. Uvijek je išao kroz selo i grad bez gaća. Nadimak prezimena “Vrana”
dobio je zato što je, upravo, više letio no bježao, kad bi ga neko — zbog njegovih
drastičnih scjena — tjerao. Inače, Martinović, iz Bajica, jedan od ujaka knjaza
Nikole. Ujak nije trpio sestrića. Evo jedne njegove varnice i oštrice:
Sjedio go na kamenu pored puta, i
jeo hleba i sira.
— Ručaš li, Ivo? upita
ga knjaz.
— U ovoj zemlji samo
jedan ruča, dvojica trojica se oblizuju, a svi drugi gladuju! glasio je Ivov
odgovor.
Ovaj čudnjak i luđak, i
po rastu i po fizionomiji, bješe sušta slika kralja Umberta talijanskoga, kao
da mu je dvojnik. Kostić ga najviše i volio zbog njegovih erotičnih viceva,
koji su i danas neobično čuveni i popularni. Većinom je govorio u stihovima. Na
primjer: “Kome je Bog zlotvor, ne treba mu doktor”, “ko oteče, ne uteče”, “što
ostane ručku, to se daje kučku”, ljeti gdje su loze, zimi gdje su koze” — (živjeti);
“ne bojim se ćeklićkoga suda, dok su mene pri g. . . . i muda” itd. . . Ćeklići
su mjesto odakle je bio perjanički kapetan — Špiro Matanović, koji je Iva progonio
i apsio zbog njegovih javnih skandala i masnih viceva na račun crnogorskoga
dvora. Jedan o Stani, knjaževoj majci, svojoj rođaci, inače ženi sa bogatom
dozom senzualnosti, toliko je pikantan da se ne može citirati. Najduhovitije su
mu zagonetke iz oblasti polnoga sadizma, koje je sipao kao iz rukava. U
momentima svetlucanja duha bogat je bio i sa oštrijim sarkazmima:
Šibakaju na Cetinje čovjeka, zbog ukradenoga jareta. Glavari gledaju i
seire. Ivo u mimogred odape:
—
Veliki lupeži biju maloga!
Načinio kopile. Zatvorili ga. Knjaz obilazi tamničare. Ivo će glasno:
— Kakva je ova gospodareva pravda: ubi čovjeka s njim u tamnicu, napravi
čovjeka s njim u tamnicu!
Šetao ispred dvora vojvoda Gavro Vuković. Stavio ruke na leđa. Šepuri se i
lagano kuckoli štapićem između ramena. — Znate li, Crnogorci, što radi vojvoda
Gavro?
— A što, Ivo?
—
Ćera magarca pred sobom!
O Ivu Vrani mogla bi se napisat čitava studija, jer je to bio patološki tip
sui generis.
Kao i svi južnjaci, i Crnogorac zna da voli strasno i plahovito, ali sa
svojim ljubavnim osećanjima ne frazira i paradira. Na iznenađenje onih koji
Crnogorca poznaju samo kroz literaturu i smatraju, da on po svom soju i odgoju
ne može biti čulnik i sladostrasnik, baš na tlu Crne Gore, potekao je najjači
mlaz najčuvstvenije erotike i najosećajnijih sevdalinki. Ova mi je istina pukla
pred očima, kad sam pribirao i u ograničenom broju objavio zbirku “Skatološke
umotvorine našega naroda” i priredio za štampu zbirku “Jugoslovenska narodna
lirika”.
Ničije srce kao Crnogorčevo ne zna da zatreperi pred moralnim padom svoje
žene. On se sveti preljubnicima sa dva bitna razloga: etičkog i erotičkog.
— Zašto joj okide nos? (žensko nevjerstvo Crnogorac kažnjava kidanjem
nosa).
— Zato, što mi je udarila u rz, kad pusti onakvoga nesoja i prasca pored
mene!
Ovakve slučajeve narod je okarakterisao:
„A što vidje više sebe,
grdna drugo?
Vidje li te grdni jadi,
Crnogorko!”
Laž je, dakle, da Crnogorac mahnito ne voli i frivolnu bujicu života.
Navešćemo jedan od najkarakterističnijih slučajeva koji bengalskem vatrom
osvetljava crnogorsku psihu i strast za saznanjem, svjetskom politikom,
polemisanjem i mudrovanjem. “Izjedoše me brige svijeta” — ta je krilatica prvo
ponikla u Crnoj Gori. Druga, gde kulminira borba za samoodržanje: “Koja ptica
pticu ne jede, ta govna jede”. No, da se ne udaljimo od predmeta:
Điko i Petruša, brat i sestra, ukleti i uzeti. Živjeli su, kao prosjaci, u selu Medice, u Bjelopavliće. Stisla zima zube. Napao snijeg i mraz. Već tri dana nema ih da prose. Seljaci u strahu da nijesu pomrli od zime i gladi, potraže ih. Iz krovinjare se čuje oštra prepirka:
—
Bolji je Rus! viče Diko.
—
Nije no Prus! cikti Petruša.
—
Lažeš ka kučka!
—
Lažeš ti ka pas!
Seljaci rupiše na vrata zavijena sniježnom mećavom i Đika i Petrušu nađoše
gde jedno drugo drži za gušu, a u pustoj krovinjari ni zrno soli, ni šake
brašna, ni naramka drva!
Dokolica i besposlica veliki su zlotvori ekonomskoga stanja, ali i agilni
potstrekači razmišljanja, pričanja i mudrovanja. Robijaši postaju umjetnici. “Nevolja
je najveći učitelj”. “Da nije sirotinje ne bi ni sunce grijalo”, veli narodna
mudrost. Pitali serdara Jola Piletića, najveću epsku, figuru Crne Gore: — Ima
li što, serdare, na ovi svijet, što čovjek ne bi proda?
— Imaju dvije stvari!
—
Koje?
—
Ja ne bih nikad proda laž i prošnju!
—
Zašto ne, serdare, ako Boga velikoga znaš?
— Zato, što me može doć nužda, da se poslužim jednim i drugim!
“Nevolja
broda ne gleda”!
Crnogorci imaju svoj specifični pogled na svijet. Oni su i jedan drugome
velika tajna. Sfinga, zagonetka, problem za naročitu psihološku studiju. Kako
se plemena razlikuju po narečju i akcentu, tako i po izvjesnim duhovnim
osobinama. U časovima su individualni do paroksizma, a u časovima opet
kolektivni do paradoksa. Što danas obožavaju, to sjutra miniraju! Nihilisti
u rušenju, pozitivisti u stvaranju! Genijalni u mudrovanju, a bestijalni u
srdžbi i ludovanju. Megdandžije i inadžije. Aristokrati duha. Gospoda i
prosjaci, kukavice i junaci. Cinici i jeretici.
Postoji naročiti crnogorski tip, koji plače za svojim Dostojevskim,
Viktorom Hugom ili Tolstojem.
U folkloru je skoro svaki Crnogorac urezao po jedno parče svoga srca,
po jedan drhtaj svoje duše, po jedan otisak svoga unutarnjega ja. Folklor mu je
brana i hrana, epika i metafizika.
I Crnogorčevo političko “vjeruju” nikad nije sigurno, stalno i konsolidovano.
On se buni, napada, psuje, kritikuje i kad nema apsolutno nikakva povoda i
razloga, nešto iz navike, nešto iz mode i snobizma. Jauče i kad ga ne
boli, plače i kad nije gladan. Do podne pesimista i revolucionar, od podne
optimista i mirotvorac. Deista i idealista, ateista i materijalista,
Marksovac i Miloševac. Takav se Crnogorac rađa, živi i umire. Sve škole
svijeta od tog ludog i zahuktalog gorštačkog đeteta ne prekovaše drugoga
čovjeka.
Crnogorskog otpravnika poslova u Carigradu, čovjeka akademskog obrazovanja,
uvrijedio u poslanstvu običan radnik, Crnogorac. On poturi kapicu sa senatskim
grbom, nakostriješi se, opi junu ruke i reče:
— Ovamo, ako nijesi gori od žene, da se pojakamo, pa da vidimo ko je bolji
junak.
I nasta treska i lomljava, kao da se planina prolama. Ministar je u svom kabinetu srušio
radnika.
Zar i to nije
specifična odlika crnogorske psihologije. Na Bregalnici redov došao u prepirku
sa komandantom bataljona Radunovićem:
Ja sam bolji junak od tebe!
— Lažeš!
Grlo za poždiralo pa u
ludu trku komandant pored redova na bugarska utvrđenja, odakle šrapneli siju
smrt i kose i nose i goru i travu!....
Čujte
kontrast:
Prekorio gospodar Bulatovića, plemenskoga prvaka i glavara, da nije bio
junak.
— Bolje da sam tvoj rob, no da mi se zeleni grob! odgovori Bulatović.
Ne može se reći, da i crnogorski folklor nije nešto natrunjen tuđicama sa
istoka, naročito poslovice, koje nijesu vezane za naše istoriske ličnosti i
geografska imena. Teško je i nemoguće pojedi načno ući u praizvor i trag
lutalicama, koje nose sveopšti čovječanski karakter. Moža su i naši pravi
rodonačelnici. Iliri, ostavili još neke nepronađene i neutvrđene objekte svoga
duha i bitisanja na terenu, koji nam ostaviše u nasleđe. To se s pravom može
pretpo staviti, s obzirom na naše znatne psihološke srodnosti sa njihovim, istoriski
utvrđenim, naslednicima — Albanezima.
Čak i našim guslama, koje mi smatramo kao čisto svoj nacionalni
instrumenat, kolijevka je — Azija. Tu istinu mi je potvrdio i moj prijatelj Dr.
Sović, univerzitetski profesor, koji se radi izvjesnog naučnog istraživanja
duže vremena bavio među Arapima—Beduinima.
— Oni, reče mi, i danas svoje narodne melodije glasno izvijaju na sličnom
instrumentu, koji smo mi nešto modifikovali!... Tako smo od svojih najbližih
susjeda, Arnauta, takode naslijedili i naše famozno, upravo životinjsko,
urlikanje — “lelekanje” nad mrtvacem; a same smrtne daće još iz doba paganstva.
Ništa prirodnije, kad znamo, da je i naše hrišćanstvo nakalemljeno iz tuđih
religija. Istina, nije rijedak slučaj, da nova reprodukcija baca u zasjenak
maticu. Sve zavisi do nadahnuća, ukusa, snage i rafiniranosti autora —
stvaraoca.
Ima i u našem folkloru novih boja i tonova, koje mu dadoše slobodni
mislioci i savremeni stvaraoci. Zašto, uostalom, jedan kulturan i inteligentan
čovjek ne može dati u narodnom žanru daleko dublji produkt od jednoga
nepismenoga, netalentovanoga i primitivnoga seljaka? ... .
Ja mislim, da su sve naše snažnije tvorevine narodne prije čist izum
bezimenih, školovanih ljudi, nego — prostoga puka! To naročito vrijedi za
naše najbolje mitske i istoriske narodne pjesme. Sve je dao i stvorio
pojedinac, a ne nikako kolektiv! Ima i (ljudi bez školskoga obrazovanja koji
duhovno dominiraju i nad akademičarima, ali su takvi fenomen. Po meni je:
Višnjić sto konaka bliži Parnasu od svih naših kaćipernih modernista i
futurista sa doktorskim titulama i nazivom “besmrtnika”! “Buna protiv dahija”, po svojoj
ljepoti, duhu i prostoti, natkriljuje i narodni “Gorski vijenac”.
I gle čuda! Po Skerlićevu mjerilu, Višnji nije mogao ući u njegovu “Istoriju
književnosti”! Koliko očigledne jednostranosti, nekavaljerstva, pristrasnosti i
profesorske praznoglavosti!?!... Zar i naš veliki Vuk od svojih
savremenika ne prođe ispod istih šiba? A danas istražujemo i milimetarski
utvrđujemo svaki njegov korak!...
Kad je genijalni Laza Kostić, kao urednik “Glasa Crnogorca”, boravio na
Cetinje, knjaz Nikola mu izjavi želju da napiše ocjenu u njemačkim listovima o njegovoj “Balkanskoj carici”, drami
sa očiglednom političkom tendencom, koja glorificira crnogorizam i izdiže Iznad
srbizma.
— Gospodaru, da li da govorim i o folkloru koji je tamo unesen?
—
A što to znači?
— Pa da se vidi koliko u vašoj drami provijava narodni duh!
— A kud si zabasa, zar ne znaš da je ono sve moje! Kostić, iako je znao sav
Istorijat “Balkanske carice” i njenu pravu literarno-dramsku vrijednost,
na štetu svoga imena i glasa, napisao je o njoj i njenom autoru slavopojku, od
koje bi se crvenio i najveći dvorski ulagivač i laskavac. I veliki ljudi,
željni blagovoljenja krunisanih glava, imaju svoj pad i brodolom!
Crnogorski folklor bio je i ostao najbujnija i najintimnija afirmacija
narodne duše. Kroz njega se pjevalo i jecalo, mudrovalo i priželjkivalo,
uzdisalo, pilo i veselilo, ratovalo i pobjeđivalo, robovalo i gospodovalo,
brecala muzika i bijesnila erotika.
Postojbina guslara, pjesnika i filozofa nije zamrla bila ni pod knutom
tuđina. Za doba okupacije brujale su slavopojke četnicima i ustanicima i
strašne gromovite prijekorke nemuževima, špijunima, što pljunuše na obraz i
otačastvo.
Niko življe, ni snažnije, ne ispoljava svoj bol i veselje od Crnogorca.
Uvijek neumitan prema zlotvorima i više nego ponizan prema pravim
herojima. Sve spletke, optužbe i izmišljotine, koje su dolazile iz krugova
i simpatizera crnogorske dinastije — naravski po njenim sugestijama —
nijesu uspjele da okrnje oreol vitezova Jola Piletića, Marka Miljanova i Peka
Pavlovića. Nema crnogorskoga sela koje o njima nije sačuvalo pjesmu,
legendu, bajku, priču, anegdotu, šalu i poslovicu.
Čitava plejada znanih i neznanih crnogorskih pripovijedača starijega
doba, koja je isključivo folklor uzimala kao siže za svoja stvaranja, nije
uspjela da iz njega izatka nijednu snažniju umjetničku priču, a kamoli
djelo. Svi su podražavali Njegošu i Ljubiši, tim prvoklasnim pretakačima
narodnih umotvorina, ali im nijedan nije ni iz daleko dorastao.
Crna Gora, najbogatija pokrajina “pučke literature”, nažalost, i dandanas
ostala je bez svoga Ljubiše, Đalskoga, Sremca ili Vese linovića.
Matavulj, Kostić, Popović, Ljepava, Zore, Tomanović, i drugi intelektualci
sa strane, koji su na Cetinje privremeno boravili, nijesu — takođe — na
folklor zaboravili. Ali ni oni, kao kvalifikovani ljudi od pera i nauke,
ne dadoše ništa jačega i pozitivnijega. Na po jada, da su bar objasnili diletantima,
šta je folklor i folkloristika i kako se ova, kao dio etnografije, sabira,
sređuje i proučava.
Dobronamjerni pokušaj Dragutina Ilića, da u jednom Zborniku obuhvati
sve afirmacije crnogorske narodne duše potpuno je propao, jer, iako se
crnogorski knjaz s njim prividno ljubakao dok je ovaj uživao pravo azila
na Cetinje, on mu je — iz čiste surevnjivosti — neopaženo podmetnuo nogu i
svaki uspjeh onemogućio.
Dvije kvantitativno sitne knjižice: “Primjeri čojstva i junaštva” od Marka
Miljanova i “Razgovori bezazlena svijeta” od Mile Vojvodića (Mih. Vukčevića),
krcate su čistim folklorom. Dok je Miljanov hvatao pretežno epske
elemente, Vukčević je reprodukovao i nešto artistički pokušao dotjerati
humor i oštru satiru, koja često puta graniči sa pamfletom. Naravski, da
svaki pisac stvara, bilježi i traži u prvom redu ono što odgovara njegovu
duhu, mentalitetu i karakteru. Otuda je Miljanov mogao i dati čistu heroiku, a Vukčević
komiku.
Od svih savremenika koji su se bavili ovom granom nauke, najplodniji je i
najučeniji Rus, Pavle Rovinski, ali — nažalost — njegovo grandiozno djelo “Černogorja”,
pisano ruskim jezikom, ostalo je za svagda nepristupačno širokim narodnim slojevima,
čak dovoljno i nepoznato ni naučnim krugovima.
I Bogišić je u svom monumentalnom djelu “Imovinski zakonik” znalački unio
čitavu pregršt neobično klasičnih narodnih izreka, aforizama i sentencija.
Ova dva znamenita čovjeka, pored šefa crnogorskog pravosuđa — Dr. Luja
Vojnovića, mnogo su zadužila Crnu Goru i Crnogorce u onim crnim danima,
kad se pod jataganima — pod Brijestom — pravda izricala. I na našu veliku
sramotu mi im sve do danas nijesmo odali, ma u kojoj formi bilo, dužno
priznanje; dok Ljubi, koji nas je do otužnosti romantizirao i razmazio, hoćemo
da podižemo spomenik!
Čudan smo mi svijet! Kao i podneblje pod kojim smo rođeni, rasli i
odnjegovani, puni duševnih nemira, kontrasta, bura, vijavica i vrtoglavica. Sva
naša duhovna stremljenja markantna su tim obilježjem.
“Ja hiljadu imam Ozrinića
Dje jaoknem, svi će jaoknuti,
Dje poginem, svi će poginuti.”
reče Jovan kapetan, sestri Ivan-bega Crnojevića u našoj najtragičnijoj i
najvećoj narodnoj pjesmi “Ženidba Maksima Crnojevića”. Vuletić, Jovićević,
Jovović, Čupić, Nevesinjski, Tomić, Kovačević, Minić i drugi u svojim
umjetničkim skicama crpljenim sa vrela narodnoga života i pretežno nadahnutim
folkloristikom, u želji za senzacijama i umjetničkim bravurama, svojim
didaktičnim tonom i parafrazama, ne samo što nijesu uspjeli da okarakterišu
emanaciju duha, nego su prosto upropastili toliko dragocjenih narodnih dragulja.
Svakako, Nevesinjskome se mora priznati bogatstvo etnografske građe i jezika, a
Vuletiću lakoća izražavanja i naročiti provincijalizam, koji — često puta —
prelazi u dijalektomaniju. Dok Tomićev humor prelazi u banalnost i najobičnije
seoske rugalice. Istini za volju, treba priznati, da “Đetići u parlamentu”
imaju i po neku jaču varnicu i dosta duhovitu krilaticu. Ali je sve to tako
šturo, suho i daleko od duboke, misaone i realističke pripovijetke, zdravog
humora i novele.
Kažu za Lazarevića, kad je pročitao Tolstojevu “Anu Kare njinu”, da za
punih deset godina nije napisao jedne pripovijetke.
“Nije svako Ture za vezira.”
Njegoševo “Srpsko Ogledalo”, koje je uistini još manje njegovo i od samoga “Gorskoga
vijenca”, bogat je zbornik narodnoga deseterca. Ali tamo nijesu ušle isključivo
crnogorske guslarske pjesme, koje se dijametralno razlikuju od svojih drugarica
iz Srbije, Bosne, Hercegovine, Srema, Dalmacije, Primorja, Hrvatske,
Ravnih Kotara, Like i Krbave. U crnogorskim guslarskim pjesmama presudnu ulogu
igraju istoriske ličnosti, fakta, radnje i događaji. Otuda su one više
istoriske, sa oskudnom fantazijom i pravom poezijom, lišene romantike,
ljubavnih scena, sevdaha i uzdisanja. U njima sve diše i miriše na krv, oganj,
juriš, krik, urlik, pljačku, otmicu, ajdukovanje i kidanje glava i noseva.
Često puta obično razbojništvo bilo je motiv narodnoga guslara za junačku
pjesmu, gdje su svega poginula trojici pri otimanju plijena, a dvojica ranjena
u bjekstvu. Na račun preuveličavanja junaštva iz usta narodnoga guslara potekli
su i ovi stihovi:
“Bježe Turci, bježe Crnogorci,
Ko ih ćera, pas mu ... . majku.”
Jedini Vuk Karadžić, dok se bavio na Cetinju, kao Njegošev gost, znao je i
umio iskoristiti samo jedan dio crnogorskoga folklora. Grehota što mu ondašnje
prilike nijesu dopustile da produži boravak i nastavi rad.
Folklorom su se bavili, više iz sujete i iz pasije no iz unutarnjega
nagona, razumijevanja i studije, čitave vojske seoskih učitelja, svještenika,
oficira, poluinteligencije i seljaka. Svi ti sitni prilozi, većinom pjesme,
poslovice, zagonetke, ostale su nezapažene i zaboravljene. Među ovakvim
folkloristima isticalo se ime Ilije Zlatičanina, koji se pod stare dane
posvetio originalnom stvaranju drama i pripovijedaka. Za njegov talenat i kulturu
jedan neobično kuražan pokušaj.
I Đukić je pokušao da u svojim anemičnim feljtonima iskoristi narodni
folklor, ali to su bile samo i suviše blijede reprodukcije orginala. Rad na
dohvat, brojenje redaka, brzina, pličina, površnost, sve isprošeno a nigdje
krvlju ne orošeno. Od prosječna stihotvorca ne može se iščauriti ni prosječan
pripovijedač.
Šaulić se, bez naročitih predispozicija, dosta izdašno bavio folklorom. Od
njega imamo pjesme, pripovijetke i tužbalice, iako čovjek akademskog obrazovanja,
njegov rad je daleko izostao iza samouka— Luburića, koji je dao “Zbornik
guslarica”, daleko opsežniji i od Vukova. Žaliti je što ovaj njegov rad nije
naišao na razumijevanje recezenata Srpske Kraljevske Akademije Nauka.
I u djelima Nikole I, sem nešto prepjeva iz francuskog pjesništva, utresen
je narodni folklor. Do drastičnosti u “Hajdani”, zbog čije se vulgarnosti,
nepjesničkih fraza i uvreda, iseliše iz Crne Gore “skitači, španje od španje,
nikogovići” — Ulići.
Moj pobratim, Đorđije Dragović — Đuričković, tada major u crnogorskoj
vojsci, koji grdno nastrada zbog svojih “Junačkih pjesama” od gospodara, pričao
mi je ovo:
— Navalio na mene gospodar, prije nego sam pjesme dao u štampu, da u svakoj
spomenem ili njegova oca ili njega. Ako to ne učinim, da će mi pući sramotna
pogibija.
A kako ću, gospodaru, za ime božje, falsifikovati narodno blago?
Tako, beštijo! A zar i Vladika Rade tako nije radio!.. Ne poslušah ga i —
zbilja — mi puče pogibija!”
Velika je tragedija za narodnu i umjetničku književnost i nauku, što Crna
Gora nikada nije imala svoga literarnoga kritičara. Sve se svodilo na
najobičnije registracije djela i pojava. Sitne bilješke, neukusne panigerike i
pamflete, što je sve nosilo lični ton, simpatije, antipatije, zavist i
netrpeljivost. Sve naše druge pokrajine u tome su bile i ostale mnogo srećnije,
iako relativno manje produktivne i bogate sa čistom narodnom književnošću.
Doduše, da su Crnogorci i imali jednoga maloga Nedića ili Skerlića, on se među
njima ne bi mogao tako lako održati, ako bi mu istina bila mjerilo za sud i
ocjenu.
Kad je jedan moj početnički rad, godine 1908, napao preko “Bosanske Vile”
Vladimir Ćorović, istina vulgarno i neknjiževno, kako to i dolikuje njegovu
prezimenu, da sam se tih dana slučajno s njim sastao, ja bih — mirne duše — u
njega pucao!
Osjećaj povrijeđenoga častoljublja Crnogorca pravi zvijerom!
Slikari, vajari i kamenoresci često su kitili i garnirali svoje radove
folklorom i folklorističkim figurama. Iz starije slikarske škole naročito se
isticao — Poček. On je ovjekovječio idilu svoga ognjišta i narodne rezbarije,
tako lirski, individualno, znalački, živo, plastično i municiozno, da se platno
ne može razlikovati od modela. Ne znamo da li Počekova realistička kičica i
dalje reprodukuje. On živi kao umjetnik u “vječitom gradu” već puna četiri
decenija. Daleko od svoga kamena i sljemena, ali kad piše, svako njegovo slovo
diše i miriše na opojnu svježinu lovćenskih ljubičica, gdje se i rodio i osjetio
prvu draž, a i prvu gorčinu, života. Grehota što se ovaj naš rasni čovjek i
umjetnik ne vrati svojoj grudi. Možda smo mi krivi. Znam, da je njegova
nostalgija vulkanska, potresna, nježna i bolećiva do suza. Sina gore ne proguta
raskoš, bogastvo, ni more!. . .
I mladima, koji sa neobičnom virtouznošću — bez obzira na pravce i škole —,
pretežno svoje motive hvataju i crpe iz iste oblasti, iz svoga ambijenta, —
neka je cast. Njih je, uostalom, umjetnička kritika pronašla i pojedinačno
simpatično pozdravila i kategorisala kao blistave, snažne i nesumnjive talente.
I kad bi bili bogati sa muzičkim folklorom, on bi bio van naše kompetencije.
Možda su — ipak — zablude, da Crnogorac nema oka za boje i sluha za muziku. Prva
je već demantovana. Za drugu — vederemo!
Folklor u drvetu ima za Crnogorce naročitu inspiraciju i draž. Na javorovim
guslama običnom čobanskom britvicom, izvajana je sva narodna epopeja od Kosova
do danas. Tu dominira Miloš, kao simbol najvećega herojizma. Markova je figura
mnogo ređa, jer narod prema njemu ne gaji naročite simpatije, “iako je srpska
perjanica, jer je bio turska pridvorica”.
Preslice, štapovi, škatule i razna domaća posuđa, takode su bogat objekat
narodnih rukotvorina. Naročito ubojno oružje. Jedan Pješivac, otragu 40 godina,
konstruisao je iz drveta i tako precizno izradio pušku — “moskovku”, da je
stručna komisija nije mogla razlikovati od orginala. Protivu njegova izuma pobuniše
se vojne vlasti i staviše ga pod sud! Čudni pojmovi o kojima nije mjesta ovdje raspravljati.
Na one drvodelje, koji izrađuju stativa i druge pribore za ženski rad,
gleda se dosta razroko. Po pojmovima, koji čak i danas vladaju, — naročito u
planinskim predjelima — to nije posao koji priliči junaku. U selu Slatini, u
Bjelopavlićima, žive i rade takozvani — tresači vune, koji su toliko prezreni
da se od njih rijetko ko ženi i udaje. U Kučima, u selu Orahovcu, ljude koji
prave korita nazivaju sa potsmijehom — “kopanjari”. Svaka rezbarija, koja je
daleko od gusala, noža i dževerdara ne može da osvoji narodnu psihu.
Nikčevićev “Jugoslovenski hram”, rad sa grandioznom zamišlju, iako bez
naročitog umjetničkog šlifa i ukusa, osvojio je širu publiku samo u toliko — u
koliko je ova u njemu vidjela parče svoje istorije. No i to oduševljenje bilo
je neobično kratka vijeka, jer Nikčević nije mogao postati crnogorski Meštrović
u drvetu. A Crnogorac, iako od momenta, nerado se klanja svemu što je prosječno
i svakidašnje. I sam “Gorski vijenac”, iako uglavnom njegova vlastita duhovna
tvorevina, danas nema za njega one draži i opojnosti, koju je nekada imao. U
prepirkama o plemenskoj superiornosti rado ga upotrebljuju kao ubojno oružje,
ali kada se rashlade — u četiri oka — znaju da ga oštro kritikuju. Posle moje
rasprave “Gorski vijenac kao narodno djelo” dobao sam, ne jedno pismo, iz
redova Crnogoraca van Katunske nahije, u kojima se nemilostivo obaraju na
Vladiku i njegovu usku plemensku politiku, koja je naročito našla svoga izraza
baš u “Gorskom vijencu”. U pismima se ne štede ni glorifikatori, ni
interpretatori. “A što lakrdijaju, kad ne znaju ko je ni odakle je ni deveti,
koji se spominje u toj pjesmarici! A nije ostavio nigdje ilake sa kojom nije prismočio”.
Naravski, da stara Crna Gora sa čijega su tla i ponikli svi junaci “Gorskoga
vijenca” tako ne misli, a još manje govori, jer to bi značilo — rat na svoje
najdražije i najsvetije!...
*
Crnogorski folklor još nije našao — iz redova Srba — pravoga i
kvalifikovanoga interpretatora. Međutim, odlični hrvatski intelektualci za naš
folklor pokazali su, ne samo tople simpatije, nego i neobično znanje i puno
razumijevanje. Naročito su zapaženi sjajni prikazi i studije Dr. Luja
Vojnovića, Dr. Vladimira Dvornikovića, Dr. Mata Hanžekovića i Đura Vilovića.
Radnje pak Dr. Gesemana pobudile su veliko interesovanje kod stranih slavista,
folklorista i etnografa; ali usled nedovoljnog poznavanja crnogorskog
provincijalizma i finesa stila i jezika, on nije mogao tako duboko zaroniti u
suptilnost Crnogorčeve duše, a još manje u objektivno i svestrano poznavanje plemenske
strukture, regionalnih pretenzija i glavarskih subordinacija. Mora mu se
priznati, da je sa puno ljubavi, artistički, sintetično obradio izvjesna
poglavlja svojih studija, koja više zasijecaju u spoljne, nego unutrašnje,
manifestacije crnogorskoga čovjeka. A gdje su naši folkloristi, da prodube
njivu, očiste korov i dođu do sočne i originalne jezgre? . . . Crna Gora ih
nema. Mene, čim sam plugom zaorao, jedan dio suhe, lične, plitke i anemične
beogradske kritike nazva “najvećim monopolizatorem crnogorizacije duha”?!!... Kakva
bratska benevolencija prema radu čovjeka, kojega bi sva serdarska i
megalomanska Crna Gora ili na kolac nabila ili na lomaču spalila. Jer on prvi u
pepeo smrvi sve njene lažne kumire.
Za istinu, kuću i baštinu,
Sve, i glavu, za rz i državu!
Kao da je izblijedjelo to geslo kod nasljednika soja, koji je na fišek
pisao odgovor.
Izvor narodnoga stvaranja nije još usahnuo; ali novo pokoljenje nema
jačine, vedrine, emocije, snage i poleta, koju su imali očevi, a kamoli djedovi
i pradjedovi. Tada je sve vrelo, kipjelo i previralo od divlje snage,
razbuktale vatre, svete prostote, ljepote daha i zamaha.
Svaki naraštaj nosi odraz i pečat vremena.
Crnogorski Solomuni i Sokrati danas ne bi mogli ni dati ono što su dali
svojim savremenicima. Gunj i džamadan potisnuo je moderni talagan. Sulinu
krilaticu: “Što će brod u kamenicu” ne dadoše učenici ni Branini, ni Bazalini,
kao što Dučićeve “Plave legende” ne bi mogao dati Njegoš.
Mozaik i esencija su crnogorskoga folklora anegdote. Crnogorac kroz njih
najviše misli, osjeća, umuje i gospoduje. One su mu zrcalo duše, muzika duha i
lirika srca. Najubojnije
oružje na divanu, kao što je pištolj na megdanu.
U mojih četrdeset i
više knjiga iz oblasti crnogorskoga folklora, možda je ova grana nauke prviput
egzemplarno, podrobnije, sve strano, objektivno i neumitno osvijetljena s lica
i naličja. Neka ovaj kratki esej bude potstrek za jednu dublju, iscrpniju i
naučniju studiju folkloristima od zanata.
Résumé
Der beliannte jugoslavische Sammler montenegrinischer Anekdoten, Herr Mićun
Pavićević, beschreibt in diesem Artikel die Besonderheiten der' montenegri
nischen Folklor.
Нема коментара:
Постави коментар