Običaji
(Katunska nahija u Crnoj Gori)
Mićun M.
Pavićević
Božić
Već početkom,
decembra počinju pripreme, da se dočeka sto svečanije Božić. Zaklata je
svinja, a sa njom bar dva »sitna brava« (koza ili ovca), i stavljene da
se suše, »da se imadu sa čim omrsiti na taj dan« i da im ko koga njihova
ne mogne prekoriti: »Ti se ni na Božić ne omrse.« Isto tako se vodi
velika briga i da se imade pića, a naročito vina. U Dobrskom Selu nema
kuće, koja nema loza, i svak se čuva od domaćega vina, da se njim prelije
badnjak — to je birićet za loze.
Kada se je
obezbijedilo sa jelom i pićem, vodi se briga i za ogrev, jer je grehota
tih blagih dana ikakov posao raditi. Zbog toga se donese puno hrastovih
drva, koja se ostavljaju za Božić. Ova se drva zovu »badnjarice«.
Svejedno je baš, koji će se dan donijeti badnjarice u mjesecu decembru,
ali se pazi, da budu što prije donesene, da se prosuše. Njihov broj nije
ograničen: što ih je više, to bolje, ali ih ne smije biti manje nego je
muških glava u kući, obično ih je 7 ili 9, a ređe 11. Pazi se, da budu
mlada i vitka hrastova stabla težine 25—30 kila. One se ne sijeku kao
obično drvo, nego se »zabadnjače«. Da bi se zabadnjačilo, treba drvo
sjeći koso i siječe se do srca (sredine) drveta. Onda se tu prestane
sa sječom pa se prijeđe na protivnu stranu, da se i sa druge strane
zasiječe, ali taj zasjek ne smije biti na istome mjestu, nego oko 10 cm
niže. Kad se i sa te strane zasiječe do srca, drvo samo pada i rascijepi
se za onih 10 cm, koliko i u sredini ostaje ravne površine.
Badnjarice ne
donose žene, nego samo muškarci, a u onoj kući, gdje nema muškarca nego
udovica ili su djeca još maloljetna, donesu ih komšije ili neko od
rodbine. Ko se računa za dobrotvora te kuće, taj i donese, to ne mora
biti jedan, nego i više njih. Kod
donošenja badnjarica kod kuće ne vrši se nikakav naročiti obred.
Badnjarice
se ne postavljaju gdje i ostala drva, nego se prislanjaju uz kuću, i to
uz stranu, gdje su vrata. Badnjarice se mogu donijeti i na sam Badnji
dan, ali se ti ljudi računaju za nemarne.
Badnjak
se bere na Badnji dan u zoru i donese se kući, kada sunce graniva. I
badnjak je od hrastova drva i zabadnjači se kao i badnjarice samo dva
puta, t. j . kada padne na zemlju, opet se presiječe na sredinu na
zabadnjačeni način. Krajevi onog presjeka na sredim ostaju jedan kod
drugoga, a vrh se okrene ka korijenu. Tako se poveže vrh uz badnjak. Nosi
se tanjim krajem badnjaka naprijed, t. j . onim presjekom na sredini, a
deblji kraj badnjaka i vrh ostaju ostrag. Kad se donese kući, ovaj se
presjek u sredini osloni na zemlju, a badnjak se prisloni uz vrata, tako
da dođe na više deblji kraj badnjaka i njegov vrh.
Badnjak
donosi samo domaćin kuće, a ako je on iznemogao, to radi njegov zamjenik.
Kad ga je prislonio uz kuću, okitio ga
je lovorikom, kostrinom, bršljanom, a kite ga nerandžama i
jabukama.
Domaćina srijeta domaćica na pragu od
kuće sa pšeničnim kolačem i bocom vina. Ona stoji na pragu i prije nego
je on stupio nogom na prag, naziva joj: »Dobro jutro i čestit ti Badnji
dan.« Ona
mu odgovara: »Dobra ti sreća, i s tobom
zajedno i ovi i drugi i svaki blagi dan.« Zatim mu daje da grizne kolač
sa jednog kraja i kaže mu: »Vo imja oca«, zatim okrene protivnu stranu i
kaže »i sina«, onda na trećem kraju: » i sjatago duha« i na
četvrtu: »amin«. Tako je učinjen krst od ugrizanja. Kad je rekla
»amin«, predaje mu kolač u ruke i dade ш bocu vina, da okusi i od njega. Ovaj je kolač načinjen na Tucin
dan. Toga dana se prave i kolači za djecu, koji su u obliku krsta, srca i
kopnja, da budu dobri hrišćani, dobra srca i junaci.
Na
Badnji se dan užurbano radi, tako da bude sve u pripremi, da se za sva tri dana
Božića nema što raditi. Badnji dan se sve do uveče ne razlikuje od ostalih
dana osim što se post pojača još više. Ne stavlja se u jelo čak ni
zejtin. Kada počne da se spušta mrak, onda i počinju obredi.
Naročita
se pažnja poklanja stoci, da se sa njom izvrše svi obredi, jer se je i Hristos
među stokom rodio. Kada se dogone s paše, na vratima stoje sa unutarnje
strane dvoje čeljadi sa zapaljenim svijećama, da između voštanih svijeća
prolazi stoka. Na prag staje se popriječi kosijer, pa preko njega mora
proći sva stoka.Kosijer se stavlja zbog toga, jer je to glavni alat čobana, a i
što je od gvožđa, pa od gvožđa bježe zli duhovi.
Kada se je
smirila stoka, onda se pristupa loženju badnjaka Prije nego je izašao domaćin
kuće, da ga unese, zapale se voštane svijeće i unese se vreća pšenične
slame. Svijeće moraju držati dvoje čeljadi sa obadvije strane vrata, a od
slame uzme iz vreće i postavi dvije hrpice na dva suprotna kraja od
ognjišta, tako da kada unese badnjak, da ne počine na zemlji nego na
slami.
Kad je izašao
iz kuće domaćin, sva čeljad moraju biti na nogama, a muškarci poređani po
starješinstvu, bliže vratima onaj, koji je stariji. Domaćin presiječe
vezu, koja je vezala vrh i badnjak, pa unese samo badnjak, a vrh ostavi. Badnjak uzme na ruke i unosi ga tanjim krajem naprijed. Pri
ulazu na vrata treba da uđe prvo desnom nogom i kaže: »Dobro veče i
čestito vi Badnje veče.« Svi mu odgovaraju: »Dobra ti sreća i s tobom zajedno i ova i druga
i svakoga blagoga dana.« Zatim polaže badnjak prekosred vatre, koja je jako
podložena suhim drvima, da bi se mogle brzo zapaliti
badnjarice.
Kad je domaćin
položio badnjak na vatru, izlazi njegov nasljednik i on na isti način unosi vrh
od badnjaka. Isto onako pozdravlja pri ulazu i isto mu onako odgovaraju. Vrh od
badnjaka ne polaže se na vatru uz badnjak, nego unakrst preko
badnjaka. Isto se to radi i sa badnjaricama, koje unose po redu muškarci
sa istim pozdravima kao i badnjak. One se kao i vrh polažu unakrst preko
badnjaka a jedna uz drugu.
Badnjarica se
lomi na paran broj, obično 7 ili 9. Jedna se ostavi za »Mali Božić« (Novu
godinu), kada se loži uz slične obrede.
Kada su sve
badnjarice unesene i naložene, domaćin prosipa slamu pored vatre. Zatim uzima pogaču, na koju je pri miješanju udaren proskurnjak.
Preko te pogače prelije vino na jednom kraju badnjaka i kaže: »Badnjače
veseljače, ja ti dajem vina i pogače, a ti nama i vina i pogače i svake
dobre i plemenite sreće.« Ovo ponovi i na drugoj strani ognjišta i
badnjaka, zatim prelijeva badnjarice pa preko ognjišta učini krst sa
vinom u četiri njegova ćoška.
Kad je svršeno sa prelijevanjem, sam srkne vina sa
riječima: »Zdravi mi i svi bili i dao Bog i njegovo Roždestvo, da ga
dočekivamo za dugo i za mnogo u časti i poštenju, u zdravlju i veselju, u
slozi i ljubavi sa svom braćom i družinom i sa svakim, ko od nas imao ikakve
ilake.« Svi mu odgovaraju: »Da Bog da.« Onda predaje vina najstarijemu
muškarcu, da i on srkne, pa svima redom.
Kad su svršili sa vinom, domaćin još nije ispuštao onu
pogaču iz ruke, nego je sada lomi preko, glave: pravo namjesti glavu
na sredinu, navuče rukama ravnomjerno. Kad je prelomio, gleda, koje
je veća polovica, da li ona u desnoj ili lijevoj ruci. Ako je komad ostao
veći u desnoj ruci, onda će biti bolja iduća godina nego je bila prošla,
a ako manji, biće gora. Zatim poljubi presjek i zagrize zalogaj, pa onda
predade nasljedniku. Ovako poljube i založe svi ukućani.
Domaćica postavi naćve (u kojima se mijesi hljeb) na
slamu pored vatre, a u njima sud za jelo.
Ona pogača, preko koje se je prelijevao badnjak, razlomi
se, da se pojede za večeru.
Prije nego su sjeli za večeru, očita se molitva »Oče naš«.
Za to vrijeme gore voštane svijeće. One svijeće, između kojih je
unesen badnjak, prelijepe se za vratnice, da tamo dogore. Jedna je
zabodena u pogaču, gdje i stalno ostaje, a jednu drži domaćica. Onu, sto
je držala domaćica, uzima domaćin, poljubi je u sredinu i na to mjesto,
gdje je poljubio, dodirne je čelom. To isto urade sve ukućani. Zatim sjede da
se večera. Na Badnje veče se ne sijeda na
stolice, nego prekrštenih nogu na slami.
Za večeru se
priredi pirinač, a pospe se medom. Još dođu razna voća kao jabuke, orasi,
šljive i drugo. Radost je, kada vatra jako plamsa i kada puckara. Vjeruje
se: kome jače vatra gori, da je ta kuća i srećnija. Nema bojazni, da će
se od tolike silne vatre i kuća zapaliti, jer je Bog čuva. Ta vatra ne
zapaljuje, čak se vjeruje, da se ni verige nad ognjem, koje stalno liže
plamen, ne zgriju, nego ostanu hladne.
Preko badnjaka
nije slobodno da prijeđe žena, dok ne prijeđe muškarac, jer bi se ubuduće
u toj kući rađala samo ženska djeca. Djeci se daje da bacaju kestenje u
vatru, pa gataju, kakav će porod imati: ako pucaju kestenji, rodice se
muška djeca, a ako ne pucaju, onda ženske.
Kome badnjak
prvo pregori, u toga je i vatra bolja, t. j . taj je srećniji, a svak bi
htio da je srećniji od drugoga, zbog toga stalno vatraljem džarkaju
badnjak. Kad je badnjak pregorio, izađe domaćin
kuće na prag kućni i puca iz revolvera. Tako se u neko doba noći čuju
puške na svaku stranu. Kada je badnjak pripravan da pregori, domaćica
stavi crijepku na vatru, kao da će da peče hljeb, i kad je već pregorio,
stavlja je u upretnjak, gdje se peče hljeb, a domaćin odvoji ugljeve od
badnjaka i namjenjuje ih zašto će koji: ovaj će biti pšenicu, ovaj drugi
rumetm, treći pasulj i t. d. Za sve pomene usjeve. Kada ih je postavio na
crijepku, domaćica ih pokrije sačem i nagrne vatrom, kao da je zapretala
hljeb da se peče, i tako ostaje do ujutro, da ga domaćin po ugljevima gleda,
kako će mu što iduće godine ponijeti, da toga i više zasije. Ako je ugljev
pretvoren u pepeo, rod će biti dobar, a ako je crn, biće rđav.
Poslije večere pjevaju se pjesme, a najviše pobožne, a i
vesele. Svi ukućani pjevaju, a naročito djeca. Uveče se navjesi
pinjata napunjena kastradine i pršute; ali mora biti i crne kobasice
(napunjene svinjskim mesom). Kad se je navjesila pinjata i počela da vri,
potrlja se onaj spoljni gar na njoj, pa ako se pojavi po njoj puno onih
sitnih iskrica, t. j. ako gori onaj gar na pinjati, biće i para te
godine.
Na Badnje veče ne sjedi se tako dugo, jer treba ujutro
rano ustati, da se ide u crkvu. Svi polijegaju na svoja mjesta, a domaćin
ostaje da čuva badnjak. On za svo vrijeme sjedi na slami pored vatre, da
se ne ugasi. Badnjarice ne spotiče, nego ih samo bolje pribija jednu uz
drugu, ali badnjak ne dira nikako, sve dok se na Božić izjutra ne vrate
iz crkve.
Na Božić se ujutro ustaje, kad zazvone na crkvi prva
zvona, a to je oko 2 sata
poslije pola noći. Kad su ustala čeljad, ne čestitaju Božić jedno
drugome, jer se »ne valja«, dok pop sa crkvenih dveri ne kaže:»Hristos se
rodio.« Kad zazvone druga zvona, ide se u crkvu, i to svi odrasli, samo
ostane jedno, koje će čuvati vatru.
Treće zvono oglašuje, da je počela leturđija i crkva je
uvijek dupke puna. Kad je sveštenik završio leturđiju i rekao: »Hristos se
rodio«, onda izlaze iz crkve i mirobožaju se, t. j . svi se među sobom po
tri puta poljube uz riječi: »Hristos se rodio« i odgovor: »Voistinu se
rodio.«
Grehota je toga dana ma sa kim biti u omrazi, pa se
treba javiti i mirobožati i sa neprijateljem; ako se toga dana ne
pomiriše, znači, da neće nikada.
Kada se vraćaju kući, a to je u zoru, onda se dozivaju domaćini
kuće, pored čijih se kuća prolazi, i čestita im se Božić. Tada se i
svrate u kuću, »da mu se spotakne badnjak«.
Pri ulazu u kuću unese se grančica dubova, koje su
odsječene od badnjarice, a skošene na jednu gomilu pored vrata, da
kad ulazi neko u kuću, uzme tu grančicu, da je stavi na vatru. Kad
ulazi u kuću, kaže: »Dobro jutro i čestit vi Božić.« Ukućani mu odgovaraju: »I s
tobom zajedno i ovi i drugi.« Kad je
stavio grančicu na vatru, onda dohvati badnjak i malo ga gurne naprijed u
vatru. Tada govori: »Svaka vi sreća naprijed išla kao list i trava u
Đurdevu danu.« Zatim se poljubi sa ukućanima uz pozdrav »Hristos se rodio« i
»Voistinu se rodio«. Nije obavezno, da mu se šta dade da se počasti, svak
ima dosta kod kuće. Ovo svraćanje po kućama pri povratku iz crkve daje
naročitu živost, i to je najživlje doba Božića.
Kada se je
došlo kući, onda se kao i u ostalim kućama unosi grančica, čestita se
Božić, spotiče se badnjak i ljubi se sa ukućanima. Domaćica je već ranije
objasnila nekojemu od djece, šta treba da odgovara na Božić na pitanja,
prije nego je ušlo u kuću. Dijete izađe iz kuće, da i ono unese grančicu,
a domaćica zatvori vrata pa stane za vratima, a dijete (a ne starije i
odraslo čeljade, jer je starije grešno, a dijete je anđeo Gospodnji, pa
što ono kaže, tako je) iza vrata kaže: »Dobro jutro vi i čestit vi
Božić.« Domaćica odgovori: »Dobra ti sreća i s tobom zajedno, a ko si
ti?« — »Ja sam anđeo Gospodnji pa vam nosim mir Božji i svaki birićet.« —
»A kad si ti
anđeo, kaži mi, kako ćemo biti ove godine sa zdravljem i srećom?« Dijete
odgovara onako, kako je naučeno, a pita ga sve ono, što bi željeli da im
se desi u toku te godine. Dijete odgovara, razumije se, samo povoljno. Kad je završeno
došaptavanje kroz zatvorena vrata, puste ga unutra.
Na Božić ujutro
djeci se dade da okuse najprije ribe, da budu zdrava kao ribe, a zatim im
se daje crne kobasice. Djeca su toga dana najslobodnija, jer znadu, da neće
biti kažnjena. Na Božić se dijete, a ni odrasli ne smije udariti, pa ni u
šali, jer će mu na to mjesto izaći čir, gdje ga udare.
Kad se je
čestitao Boži kod kuće, ide se
u komšiluk i kod rodbine da se čestita.
Božiće se želi provesti
u prijatnom raspoloženju i u što većem krugu, a naročito to pazi rodbina.
Zbog toga se »polaze« redovno podijeljena braća, a ako tih nema
odijeljenih, onda bliži rođaci, t. j . čitava familija prijeđe na prvi dan Božića u bratovljevu
kuću. Samo se pazi, da se kod kuće ne ugasi vatra pod badnjakom.
Tu čitavi dan jedu, piju, zabavljaju se, a sutradan prijeđu kod
drugoga brata. Ako je ove godine prvi dan slavljen kod starijega brata,
a drugi kod mlađega, do godine će biti obratno. I ako su tri brata
familije, sva tri su prvoga dana kod prvoga, drugog kod drugoga, trećega
dana kod trećega brata, a to zovu »polaženje«. Na ovim se gozbama jede i
pije bez mjere i ne smije se ni pomisliti na neku štednju, a to za sva
tri dana Božića.
Ni na prvi dan Božića ne smije se ni stoka zaboraviti.
Čoban na Boži ujutro pođe među stoku i njoj čestita Božić. Ponese u
rukama jedan šipak i zakopa ga pod prag od staje, da bi stoka bila puna
torina košto je šipak zrna.
Prvoga se dana obično ne udaljavaju od kuće, nego samo
u rođake i komšije. Ako je lijepo vrijeme, onda se »začne oro« i igra
se na nekom guvnu za to podesnom.
Drugi dan Božića dolaze odive u rod, pa to bile da su
mlađe ili starije, i sa sobom povedu mlađu djecu, koja ne mogu bez majke.
Pa i ako je odiva udata u istom selu, opet noći kod roditelja, a ne vraća
se kući. Sa sobom iz doma u rod ponese neke darove, kao plećku, pršutu,
voće i tome slično, »da ne ide u rod praznih ruku«. Rod je pri povratku
tako isto dariva. Odiva se osobito rado dočeka i pazi se, da je što bolje
ugoste i da se prijatno osjeća, da zna, da ima gdje doći i da se sa tim
ponosi. Odiva ostaje najmanje jednu noć u rodu, a ako je mlada i to joj
je prvi put, onda do Nove godine.
Treći dan Božića opada važnost svetkovanja. Toga dana
uveče domaćin vadi zaostali dio od badnjaka iz ognjišta i gasi ga vinom.
Taj zaostali dio pazi se da bude ni manje ni više nego ono zabadnjačeno
parče od oko 10 cm. To se parče badnjaka skloni obično u upretnjak, gdje
se hljeb peče, da se opet zapali na Novu godinu sa onom badnjaricom, koja
je za Novu godinu ostavljena. I na Novu godinu se ne pusti da cio dogori,
nego se izvadi jedno parče, opet se ugasi vinom i odnese među loze, da bi
dobro rodilo.
Za sva tri dana Božića kuća se ne mete, da se vještice
ne pokupe u buništu; tek trećega dana uveče domaćica pokupi slamu u
vreću i počisti kuću. Slama se odnese na njivu, gdje je pšenica, i tamo
se od nje načini krst. Ovaj krst čuva plod, da ga vještice i drugi zli dusi
ne odnesu na tuđu njivu. Ova je slama zato, što je u pšeničnoj slami
Hristos rođen.
Mesojeđe i poklade
Od Božića do
početka velikog posta uz t. zv. Mesojeđe skoro se ništa i ne radi do
jede, sjedi i pjeva u selu, ako nema korote. Odmah poslije Bogojavljenja
počinju sijela, iz
jednog domaćina u drugoga, birajući u onoga, koji ima prostraniju kuću za
horo. Mladež do dan-dva prije oglasi, gdje će u subotu ili nedjelju veče
biti horo, prinesu se drva za ogrev, i tek se večera, prvijenci horovođe već su
tamo. Domaćin ih rado prima, ali im prethodno sve objasni i odredi se
reditelj. Znak su dva pucnja puške. Za čas je puna kuća. Kolo počinje sa
pjesmom: »U planine naše svete«, ili »Pod Ostrogom u planini Knjaz Nikola
sabor čini«, ili koja poskočica: »Bijela vila klikovala« — dok se ne zagusti —
hvatajući se u kolu i muško i žensko, koliko prostor kuće dopušta. Iza
kola počinje »horo«: igraju dva i dva momak i djevojka — sve tako,
dok bude dosta. Tu igru prate pjevači pjesmom, dok kolo samo pjeva i
okreće se. Poslije počinju okretne igre, ili odmor, kada pjevač guslar pjeva uz
gusle.
Dok kola
igraju, dotle stariji oko vatre uz »crveniku vina« pričaju o bojevima i
pjevaju uz gusle.
Tako se provodi
do poslije pola noći, kada svi odlaze zahvaljajući domaćinu i pjevajući do
svojih kuća. Najviše se hora, kad dolaze
odive, zetovi i prijatelji — kada je u selu prava gozba. Tako ti prođu
Mesojeđe i pojede se ljepše i ljepše uz pjesmu, a Bijelu nedjelju ostavi
se najbolje. Obično se te nedjelje (siropusna) jede sir (bijeli smok), skorup i
riba, a na Poklade bijele — najbogatije. Po varošima ima maskarada i uz
najveću svečanost spali se »karnoval«. Ako je selo veće, i tamo se prave
maškare, inače sakupe se na »guvnu«, iznese se vino, pije se — igra do
mraka, a o večeri gdje se odredi horo — do zore.
Post
U novije doba, a osobito nakon ratova,
post je bez razlike veoma popustio. Danas rijetko ko posti četvorogodini
post, srijedu i petak, dok prije onaj, ko nije redovno postio posti, pa
vodični post (5 januara, Krstov dan, Sv. Jovana, Usjek, glave Jov. Krstitelja)
i još neke dane u godini, taj nije bio Božiji— poglavito starije žene.
Danas se rijetko nađe po koja
starica, koja redovno posti petak i srijedu, četvoro posta: veliki post,
božični (bar tri nedjelje dana), veljegospođinski i nekoliko dana Petrova
posta, kao i ona nekolika, zapreštana dana u toku godine. Rijetko je, ali
se ipak nađe — osobito zadušni petak, koga se dana i ne jede skoro ništa.
Ima starijih, žena, koje se ne bi omrsile, pa ma u najvećoj bolesti — u
post vjeruje i lako joj je postiti. U prilog postu pričaju: da je neki
zločinac ubio čovjeka i kad su ga uhvatili, pitao ga je kapetan: »Šta si na ubijenoga našao?« — »U torbi
hljeba i sira«, odgovorio ubica. — »Pa šta si uradio i žališ li, e si ga
ubio?« — »Sir sam bacio, jer je trefila srijeda, a hljeb pojeo. Ne žalim
ga, jer se je mrsio, a ja se mrsim u posti.« — Mnogi su mislili, da je ma
što bolje učiniti, nego se omrsiti. Ali, danas se u mnogome popustilo, i mlađi
kažu: nije grijeh, što se pojede, nego ono, te se drugome
učini.
Uskrs
Najvećma se djeca raduju uskrsnim crvenim jajima, te
se otuda i pjeva:
Đurđev danak i zelena
trava,
Vaskrsenje i šarena
jaja!
Nakon sedam nedjelja
velikog i strogog posta omrs na Uskrs, prijatan je i jedva dočekan. Na
Veliki petak spremaju se jaja, kuvaju se, farbaju te šaraju uz neopisanu
dječiju radost. Domaćica sprema uz jaja slatkiša, a domaćin je nabavio i
jagnje za pečenje. U crkvu je obavezno poći.
U staro doba
stariji ljudi nakon sedmonedjeljnog posta obično su se na Uskrs pričestili;
danas je toga rijetko.
Pred crkvom
ljudi se pozdravljaju sa »Hristos voskrese«, ljube se tri puta, pa
postariji i izvade crveno jaje i tucaju se. Pričaju, da je pred nekom
crkvom neki nestaško i mladić bio ofarbao od drveta izrađeno jaje te i potucao
svakome jaje i odnio ga. Kad se doznalo, porodila se svađa, te je krv
prolivena, i od toga doba zabranjeno je tucati se, dok se ne vidi, da li
je prirodno jaje.
Ljudi se
polaze, ali manje nego o Božiću, a djeca, pa i ostariji igraju se na
jaja, valjajući ih na »struku« — naročita igra.
Krstonoše
Svaka crkvena
opština ili poveće selo, ili pleme, »dižu krste« jednom u godini počevši
od Đurđeva dana do Male Gospođe — na dan crkvene slave (hrama), koji je u tome
mjestu. To je dan za opštinu kao krsno ime za domaćina, kojeg se dana
stranci (iz. drugih opština) i počaste.
Služba
Božija obavlja se ranije. Narod dođe u svečanom ruvu,, naročito mladež.
Ko je zavjetan, taj donese: vune, sira, rijetko ko jagnje, što se javno
proda i ide kao prihod crkvi. Kad se narod prikupio i služba se
otslužila, zavjetina unovčila, sveštenik izađe, pozove narod i digne se
litija. Crkveni barjak nose brastva po redu, a često puta počaste i po
kojeg gosta, iz druge
opštine. Stariji ljudi uzmu stare ikone, i litija se krene, prvo oko
crkve, a poslije u određenom pravcu — kako je to uobičajeno. Urede se dva i
dva, prvo muški pa žene. I muškarci i ženske, najviše momci i
djevojke pjevaju: »Krste nose, Boga mole, Gospodi pomiluj!« Pjeva,
kako ko hoće, pjeva sveštenik, pjevaju đaci, i tako se ide do
određena, mjesta, gdje se ima vodica zakrstiti, zadržavajući se obavezno na određenim
mjestima i čitajući evanđelja. Ako nema seoske stare crkve, pred kojom se
krstonoše duže zadrže, onda prođu kroz selo, zaobiđu ga i najzad se i
vrate istim redom pred crkvu, odakle su i krenuli. Pred crkvom, pošto se
otsluži Božije slovo, nastavi se narodno veselje: mladež povede kolo.
Mnogi
nose i teško oboljele bolesnike, da krstonoše prijeđu preko njih — tvrdo
vjerujući na ozdravljenje. U nekim mjestima (na pr. u Zeti) čobani
natjeraju stoku, da je krstonoše rastjeraju, neki seljaci pak mole, da im
se i kroz njivu pšenice prođe ili kroz vinograde, vjerujući na bolji
birićet!
Opštinari,
ako je mjesto zakršćanja vodice udaljeno ili crkva slavljenica, pobrinu
se za ručak, poglavito, ako ima gosti iz drugih sela — te ih počaste,
poslije čega nastaje narodno veselje do kasno.
Često
puta, ako je ljeto sušno, opština diže krste-bogomolstvo za kišu, skoro
uvijek sa dobrim rezultatom.
Krsna
slava
Krsno
ime - slavu imaju i slave samo Srbi — i to je najveći dan u porodici,
kada na trpezi ima svega u izobilju i ne žali se ništa, samo da gosti
budu počašćeni. To nasljedstvo od starih i najstarijih vremena — još od
doba prijelaza u hrišćanstvo, — ne bi niko zabatalio, a da toga dana ne
počasti i ne napije u slavu Božiju. Najviše se slavi: Nikolj dan, Đurđev dan,
Aranđelov dan, Mitrov dan i drugi sveci, za koji se dan svečari od ranije
spremaju, da ništa ne manjka. Uoči sveca zapali se kandjelo pred
ikonom — svijeća, gdje se čeljad pomole Bogu, i zapali se tamnjan. No
prođe u pripremanju za sjutra.
Rano ujutru
čeljade, koje se odredi, uzme punje (vino) i proskuru (prasforu) i
svijeću te odnose u crkvu, a uzme i čitulu, da pop pri prosnoimidiji
spomene i članove pokojnika toga doma.
Ako sveštenik
nije ranije došao uoči sveca da prekadi, očekiva se odmah, poslije
službe. Na trpezi čeka ga hljeb — krsni kolač,
svijeća i vino. Pošto se zapali tamnjan, sveštenik počne da čita, a
crkvenjak, koji ga prati, da odgovara. Sva čeljad kućna prisutna su.
Sveštenik pjeva tropar i kondak svecu, nasiječe krsni kola sa jednog
kraja, prelije vinom, a zatim ga uzme i sa domaćinom okreće ga i pjeva:
»Svjati mučenici« i t. d. pa »Zanje likuj i rodi sina« i t. d. — i najzad
prelome kolač, poljube i postave na trpezu. Sveštenik završi prekadu, blagoslovi,
čestita krsno ime i prisutnima dava da poljube krst i po komad
nafore.
Do podne dolaze
prijatelji — oni, koji se polaze, i ostaju na ručku. Oni pak, koji dolaze
na čestitanje, ne zadržavaju se dugo i odlaze u drugog svečara. Svojta i odive
dođu dan ranije. Na slavu se ne poziva niko, osim onaj, koji će biti na
ručku, već idu bez razlike na »piće« (čestitku), naročito po varošima, po
cio dan.
Domaćin i
domaćica rado primaju goste, počaste ih rakijom, vinom, kafom, a za mezu
svake đakonije, što se samo naći može. Domaćin toga dana služi gologlav i cio je dan na nogama.
Kad dođe doba ručka, prijatelji posijedaju po starešinsku
i ponovo počnu piti rakiju, dok domaćica ne donese supu — počinje
se jesti. Poslije prvog jela (obično supe) ustaje najstariji u čelu
trpeze i napije u slavu Božiju i sveca — domaćinova krsnog imena,
poslije čega se otpočne i piti vino. Napijanje u slavu Božiju obavezno je
i to je početak piće i razgovora. Ručak teče u najljepšem redu,
praćen zdravicama u slavu sveca a za zdravlje domaćina, pa i po
kojom šalom — zdravicom, — ne zaboravljajući i domaćicu, koja se
odmah javi, zahvali, odzdravi, i ponovo se pije. Ručak se završi sa
crnom kafom, kada gosti ustaju, idu kod vatre (zimi), nastave piće, a
tu se odmah, kao poručeno, nađe i guslar, koji otpjeva prigodnu junačku
pjesmu.
Već oko з i 4 sata po podne prijatelji se razilaze (nekad
se tri dana slavilo) i samo mogu ostati odive (kći, sestre i dr.), kojima
je daleko poći, na konaku. Na večeri uvijek je manje ljudi —
obično onaj, kome je daleko bilo doći, ili nije imao koga poslati
od. domaćih.
Čestitke se primaju do kasno u noć, a po neki navrate se
i sjutridam na t. zv. »potarice« — da vidi, je li što ostalo. Krsno
ime slavi se najbogatije i niko ništa ne žali, samo da počasti. Dok su slavili
po tri, pa i sedam dana — opet je lakše bilo nego danas; jer se onda bogato iz
»vagana« (drvene zdjele) jelo i meso (peciva) po trpezi sjeklo. Danas je
luksus i svaki hoće da ima svega — a to košta — i domaćin se utroši više nego
je kadar.
Krštenje
Nigdje se tako ne cijeni kumstvo kao u Crnoj Gori, čak se
zovu »kume« i daljna svojta. Ima t. zv. »mokro« kumstvo — pravo, kad se
kršćava, i vjenčano, pa i »šišano«. Posljednje je »od nevolje« — kad se iz ma
kakvih obzira zove prijatelj, da šiša dijete. Ima još jedno važno kumstvo, a to
je kumstvo »od umira« — kad su kuće u zavadi, ili se zakrviće, pa hoće da
ih pomire, te se i okume krštenjem.
Kad se dijete rodi, ako je zdravo, ne kršćava se odmah, a
ako ne — odmah se pozove sveštenik i kum te ga i krste. Kad nema u blizini
sveštenika, dijete se krsti u t. zv. »mali krst«.
Krštenje se obavlja ili u kući ili se dijete nosi u crkvu.
Sveštenik čita molitve, zaduhne, blagoslovi vodu u kupjeli, razvije čedo,
uzme ga i da ga kumi, koja ga, dok se obred svrši, drži na rukama. Kad se
krštenje obavi i čedo okupa vodom te sv. mirom pomaže i povije, i
sveštenik i kum umivaju se te čestitaju roditeljima. Ime novorođenomu daje
obično majka — i to se prima. Kum dariva kumče i ženu, koja ga je nosila,
i poslije ručka gosti se razilaze.
Ženidba
Prije 90 godina Filip Nikolin Filipović iz Dobrskoga Sela
i Kenjo Stankov Janković sa Ceklina imali su žene bređe. Kako su oba
željeli da se oprijatelje, to i riješe, da se njihov porod orodi, t. j .
ako budu muško i žensko, da se vjenčaju, a ako budu oboje
muško, da budu
pobratimi; a ako pak žensko, da su posestrime. Kenju se rodio sin, a
Filipu kći Krste, »koja nije za drugi dom osim za moj«, kako je rekao
Filip, kad je došao Kenjo da uglave svadbu. Krste je bila luda. — Ovo je slučaj vjeridbe »u kolijevku«
ili čak »u trbuh«.
U to je doba žena imala vrlo malo prava
za određivanje sudbine svoga djeteta, nego je sve to bilo očeva briga,
ali sada se to izmijenilo, pa se sve radi u dogovoru, ne samo oca i majke
nego i djece, a u ime sviju njih odgovara otac kao kućni starješina. O kćeri se više brine majka, a
o sinu otac.
Prije
nego je djevojka »stasala za udaju«, majka joj počinje pribirati prćiju i
uvijek po nešto odvaja na stranu »za djevojku«, i za te ženske potrebe ne
treba da se raspituju muškarci, jer bi sa računom
sitničarili.
Savu Perovu Jablanu sedamnaest momaka
je prosilo kćer mu Bulu. Momak ga izazvao na strugu od obora i po običaju
ga pripita za djevojku, a on odgovorio: »Ne mogu je ove godine dati
nikome.« Momak se vrati kući i ne ulazeći kod Sava, a djevojka je
doznala tek drugi ili treći dan, da je bila prošena. Ovaj je slučaj bio prije
trideset godina.
Iako djevojka nije potpuno spremna sa
prćijom za udaju, ipak je majka izvodi »na ogled« uz Mesvijeđe pa i prije
pazarnijem danom na Cetinje ili na Rijeku. Nikad neće priznati ni majka
ni kći, da su zbog toga izašle, nego da su došle nekijem drugim
poslom radi kupovine. Kad ne može majka da izađe, onda je pušta sa
nekim od rodbine, ali nikad samu bar za prve tri godine, otkako počne
»ići po pazara«. Pri polasku na pazar majka je savjetuje, da se drži
stidljivo i ponosno i da se ni s kim upušta u razgovor, »a ako bude preše
(potrebe), umjeće neko mjesto tebe razgovarati«.
Na ovim ogledima nikad ne pristupa ni
jedan momak djevojci, pa i da je misli prositi za sebe. On se raspita preko
drugih, odakle je i čija je, pa ako je baš voljan, da i ona zna za
njega, uputi joj neku njegovu rođaku, da se porazgovaraju i tako
ukratko dozna štogod o njoj. Kad je već poslao rođaku, ima pola nade,
da ce doći da je prosi. Ako se stvar povoljno razvija, onda i on pri
povratku kući »slučajno« pristigne usput rođaku, koja je u društvu sa
djevojkom, da je bolje vidi i čuje. Ovaj »slučajni« sastanak treba da je
vrlo kratak, da se djevojka ne zastiđuje.
Provođenja ljubavi nema ili bar se ne
smije znati da je ima. To provođenje ljubavi može biti samo u tome
slučaju, ako su se jedno drugome dopali, ali nemaju mogućnosti da se zbog
siromaštine ili zbog toga, sto ona ima stariju neudatu sestru pa neće »da
je preskače« i da joj gubi narok, ili da on ima starijega brata. Ako je
zbog siromaštine, onda se on žrtvuje i preduzima put u inozemstvo da
zaradi. Bivalo je slučajeva, da su išli u Ameriku na zaradu, tamo
ostajali po sedam godina, a djevojci dao prsten ili »golu riječ«, pa ga
ona čeka i nikome pa ni majci ne kaže, dok se vrati i dok je od roditelja
po običaju isprosi. Kada momak treba da izvadi prsten, onda ga djevojka
vadi iz škrinje i tek se tada zna, da su bili vjereni. Ovakvi slučajevi
nijesu povoljni za roditelje — kako to da njihova djeca nešto uglavljuju
bez njihova znanja! Zbog toga se radije »daje riječ« nego prsten. Nikad
djevojka ne traži prsten kao garanciju, jer bi to bila uvreda za momka i
time bi mu se iskazalo nepovjerenje, nego ga on sam nudi.
Provođenje ljubavi može biti samo u plemenu, ali ne i
izvan plemena sa nekim, koga ne poznaje od rođenja.
Ako se dozna, da djevojka provodi ljubav i sa njim se
ne uzme, onda je ostala »bez naroka«. Momka, koji iznevjeri
djevojku, nerado uzimaju druge djevojke. Ne zavisi od djevojke, kada će
se udati, nego kada za nju dođu da je prose. Udaja počinje sa šesnaestom
godinom. Preko dvadesetipete je starija djevojka, a kad ima 30 godina,
računa se da je »ostaležnica«.
Momci se ne žene prije 25 godina, a najviše od 30—35 godina,
kada je vidio svijet i postao sposoban »da rani famelju«. Kad je momak
sazrio, a još se nije oženio, kažu: »Niko ga ne nagoni«.
Ako je zadružna familija pa ima puno čeljadi i muških
i ženskih za rad i ne osjeća se potreba nekoga novoga člana, onda
se je sramota momku istaći, da se ženi. Neko treba da ga »nagoni«
na ženidbu, da se i sam okući. Kad je već »pristao«, pitaju ga, je li
mu se koja dopala, a ako nije, onda mu oni preporučuju djevojke;
zatim ide na pazar »na ogled«. Kad mu se je neka dopala, prvo pita,
čija je, da vidi, je li od familije, koja mu odgovara. Ako joj ne
zna familiju, raspituje se prvo za familiju, kakva je, je li časna i
poštena i da li su bili dobri (junaci), i jesu li svi zdravi, da se preko
poroda ne uvuče bolijest u potomstvo. Osobito se pazi, da joj ko u
familiji ne bude hrom, tuberkulozan ili lud.
Tek kad je familija u redu, onda se može gledati
djevojka. Prvo je pitanje: je li poštena i da se za njom ne »povuku ju
rđavi glasovi«. Tek onda dođe njeno zdravlje i ljepota. Vrednoća se
računa kao dobra osobina, ali nije presudna, jer prilika provrijedne
čeljade.
Miraz ne samo
se ne traži pa tako i ne daje, nego ga i izbjegavaju. Taj novac niko ne želi da
mu uđe u kuću, jer se obično kaže: »Odiva donijela, odiva će ga i
odnijeti,« ili: »To je nečija pustinja, ne želim se njom koristiti.«
(Obično se miraz ostavlja ženskoj djeci, to je »materinstvo«, koje ženska
djeca opet nose sobom, kad se udadnu.) Miraz dobije djevojka, koja nema
nikoga od muške linije, a to je »iskopština«, i tu nema prijatelja, a
vjerovanje je, da je grehota trčati na »iskopštinu«, jer će se i sam iskopati.
Dešava se, da
djevojci umru roditelji, a ostane imanje njoj — pravom nasljedniku. Takva
»sirota« da se uda i pođe u tuđu kuću, njena »očevina« očigledno bi propadala,
i tad se ona uda pod ustavom: da njen muž dođe k njoj, na njeno imanje,
da tu u zajednici žive. To se zove »domoženstvo«. Na ovakvog zeta — mladoženju
ne gleda se lijepo, ma da on ništa ružno nije učinio. O svima ovim
osobinama je otac raspitivao i mjerio im vrijednost pa je odlučivao, što se
može zanemariti, a što ne. Sin se nerado ženi preko volje očeve, jer je
otac iskusan i gleda u budućnost, a čovjek se ženi za porod, »da mu se
trag ne iskopa«, a ne samo da ima ženu. Grijeh je ostati neoženjeno, jer
je to Božja volja, pa je čovjek dužan tu volju ispuniti, a i da mu ima ko
za na taj svijet svijeću pripaliti. Kada su skupljeni svi povoljni
glasovi za djevojku, onda polaze da je prose.
Prosidba se
vrši na dva načina: ili se pripita za djevojku, pa se kasnije vrši
prstenovanje i uglava (svadbe), ili se odmah prosi i prstenuje, a
naknadno se uglavi svadba.
Kad je djevojka
iz istog plemena, pa momka znadu i djevojka i njeni, onda se za djevojku
»pripita« i ide sam otac, jer je momak suvišan — znadu ga. Otac — a ako
nije otac živ, onda stric bliži ili daljnji — ide da pita za djevojku.
Obično se polazi pred veče, kad su svi kod kuće. Prvo se raspita, je li domaćin kod kuće, pa tek onda ulazi.
Kad je ušao u kuću, odmah pošto je nazvao »dobro veče« a prije nego je
sjednuo, kaže: »Vi imate djevojku za udaju, a ja sina (sinovca) za
ženidbu, pa ako htjedne Bog, da budemo prijatelji.«
Ne sijeda se zbog djevojke, jer kad bi prosac sio, onda
po vjerovanju ne bi više nikad ni jedan došao, a grehota je
djevojci stati »na narok« — zbog toga prvo pitaju pa sijedaju.
Domaćin rijetko kad dade odmah odlučan odgovor, nego
kaže: »Sjedi, pa da razgovaramo, a kada se spoznamo, onda ćemo se
dogovoriti.« Na
to otac sijeda i stalno razgovor okreće na tu stranu. Sramota ga je, da se sam
hvali, ali iz okola kao slučajno ispriča sve, što imaju.
Pri polasku
pita otac: »Hoćete li mi odgovoriti što za ovo, što sam dolazio?« Oni mu kažu: »Poručićemo ti u prvu subotu na Rijeku« (ili u
petak na Cetinje).
I prije nego su
odgovorili, zna se, kakav će biit odgovor. Ako je od djevojačke familije
došao na pazar više nego jedno, znači povoljan odgovor. Tada se i rodbina
momka prikuplja na jedno pa čekaju, kada će se sastati očevi, da i oni ostali
sa njima pođu u kavanu. Djevojčin otac kaže: »E prijatelju, neka nam bude
srećno i birićetno!« Onda se tu časte, a i prisutne časte. Tu ugovore,
u koji će dan biti prsten i uglava.
Ako je
nepovoljan odgovor, onda otac djevojčin kaže: »Od onoga, što smo
razgovarali, nema ništa.« Ako ne poznaju momka, onda on ide sa ocem ili
stricem da pita za djevojku. Sa njima može poći i neki daljnji (rođak,
kome je zadaća da hvali i ističe dobre strane momka. I u ovom se slučaju
ponovi sve kao i ranije. Ako su pak riješeni, da je ne dadu nikako, onda
se izgovaraju, kako »nije djevojka spremna« ili »ne možemo je ove godine
dati nikome« i tome slično.
Poslije ovakvih
odgovora obično se ponavlja prosidba po još jedan ili dva puta. Pri
ponovnom prošenju djevojke obećanja i hvale se povećaju, pa se najposlije
riješe, da je dadu i kažu: »Pa neka bude srećno za obije strane.« Onda
onaj rođak izađe na prag kućni i puca iz revolvera dva puta, i to je znak
»dadoše mu je«. Na taj znak navale u kuću komšije, a naročito djevojčine
drugarice, da joj čestitaju i da joj vide vjerenika. Ona se stidi i
obično bježi iz kuće, a one je silom uvode u kuću.
Kad se po drugi
puta prosi djevojka, onda se odmah prstenuje. Najprije se dozove djevojka i u
ime sina budući svekar joj da »prsten«, a pored toga nešto i od njegove
strane.
Ako su dobro
poznati, pa se zna i debljina prsta, onda se je ponio prsten zlatan ili
srebrni, a ako se ne zna, onda joj se da »prsten u pare« — obično se da
napoleon u zlatu, pa djevojka kupi sama prsten, a u više slučajeva i ne
kupi prsten, nego što drugo, a za vjenčanje posudi prsten.
Obavezno je
darivati i majku joj ili maćehu, a tako i sestre. Tada njene drugarice
pjevaju svatovske pjesme, pa se i njima nešto pokloni.
Nikakav se
poklon ne čini muškarcima djevojčine rodbine. Kad je prstenovata djevojka, i ona sama prilazi svekru i
primajući prsten poljubi ga u ruku. Sad djevojka dariva svekra i daje mu
čarape i košulju, a tako i onome rođaku, a taštu dariva zet. Pri polasku
kući opet poljubi svekra u ruku, a za svo vrijeme
se ne zdravi sa
momkom niti ga gleda, nego se stidi. Od prije 20 godina uobičajeno je, da
se djevojka prstenuje i uglavi svadba onoga dana, kad dođe pop u kuću kod
djevojke, da učini predbračni ispit.
Otkad djevojka
primi prsten, za nju se kaže da je »pod prstenom« ili »pod vjerom«, a za
momka samo »vjeren«. Oboje se zovu »vjerenici«.
Prije 1910
godine nije bilo predbračnog ispita, nego momak javi popu, da je vjeren,
i on učini proglas dva puta u crkvi. Tako se djevojka do na dan vjenčanja
nije više vidjela sa vjerenikom.
Od dana
prstenovanja djevojka se stalno sprema za vjenčanje i na Cetinje ili na Rijeku
pođe jedan ili dva puta, da prikupi što joj nedostaje za darove, koje će
dati muževljevoj rodbini. U toj je pripremi pomažu i drugarice, da bude
što opremnija. Ako je siromašna pa nije mogla prikupiti darove, a i sada
to ne može, onda joj poklanjaju strine, tetke i daljnje svojte iz brastva
razne poklone, da joj se nađe, da se ne zastidi. Ako ponese više poklona,
to je i veća čast za djevojčinu familiju.
Bivalo je puno
slučajeva, da se je baš zbog tih darova razbijala vjeridba, t. j . djevojka
nije kadra da da poklone, a bez njih neće da se udaje, a neće ni da od
vjerenika primi za njih novac.
Poslije
prstenovanja javi i svekrva, da će doći »na svilu«. Obično dolazi na 8 ili 15 dana poslije prstenovanja. Ako ne
poznaje djevojku, onda je tada zvanično i posjeti i donese joj darove;
ali nešto mora biti i svileno, obično svileni rubac. To rade iz
vjerovanja, da snaha bude meka i vrijedna kao svila, t. j . da bude
poslušna i rodna. Svekrva dolazi obično u nedjelju iz jutra i ostane na
ručku. Tada je djevojka vrlo vrijedna, da se pokaže pred svekrvom.
Ako poznaje djevojku i ako su se ranije
posjećivali, onda zajednički kupe neki poklon, što voli djevojka, a da
zvanično ne posjeti snahu.
Zaove odnosno sestre vjerenikove se sa
budućom »snahom« upoznadu na Cetinju ili Rijeci. Njihova je dužnost, da tada
do znadu i veličinu cipela, koje će joj kupiti djever i donijeti ih na
dan vjenčanja, da joj ih obuje.
Za svo vrijeme vjeridbe stide se i
momak i djevojka od svijeta, osobito djevojka, i uvijek tvrdi, da joj nije
milo, što se udaje. A kada je pripita ju: »Pa zašto se udaješ?!« ona će:
»E, ja ne mogu zauvijek na ovo ognjište ostati, da budem na smetnju braći
i njihovoj fameli.«
Ima narodna izreka: »Nezvano se ne ide
ni u svatove.« Zbog toga mladoženja ili mu otac, a tako i otac djevojčin
idu kod rođaka i prijatelja i pozivaju ih na svadbu. Obično kaže: »Ja se u
nad Božji ženim, pa te zovem na svadbu sa pecivom.« Ako nije rekao
sa »pecivom«, to znači, da ga zove samoga bez familije. Sa pecivom
se pozivaju rođaci i brastva do istog pasa (pokoljenja), a po majci
samo braća od ujaka ili tetaka.
Ostali se pozivaju na svadbu. Ako na
svadbu dođe samo jedan muškarac, on ne donosi ništa od jela ili pića,
nego samo pokloni mladoj novaca pri povratku kući.
Ako se na svadbu poziva neka daljnja
udata tetka ili rođaka ili neka samohranica iz brastva, onda ona donosi
pšeničnu pogaču i bocu (3 litre) vina. Za pecivo se kupi dobro ugojen
ovan, zakolje se i odere, natovari se na konja onako odrt, a sa strane
vise dvije torbice sa šarenim resama, iz njih viri pogača i boca vina.
Za konjem idu svi oni, koji će na svadbu, a pecivo se dotjera na 2
sata pred mrak u subotu uveče. Sramota bi bilo, da se donese neko mrzivo
pecivo.
Svi rođaci i prijatelji, koji su
pozvati na svadbu, dolaze najkasnije do mraka u subotu uveče. Isto se radi kako
kod momka tako i kod djevojke. Ako je zadružna kuća i ima puno
prijatelja, može se vidjeti, da vise oko 25 peciva, t. j . da je
došlo na svadbu 25 familija; odviše su oni, koji su došli samo sa pogačom
i bocom vina.
Svi ovi gosti ostajustalno tu kako na
hrani tako i na spavanju za to veče čitavi dan u nedjelji, a tek se
puštaju u ponedjeljak poslije ručka.
Za svo vrijeme svadbe prava je gužva u kući, jer u
jednome ili najviše dva odjeljenja ne može se tako lako smjestiti toliko
svijeta. Veliki prostor, zauzimaju vatre, gdje se u punim kotlovima
kuha meso. Tada gore po dvije pa i tri vatre jedna pored druge. Uz te se
vatre na ražnju okreću ovnovi »peciva«.
Da bi se olakšalo
domaćinu, goste poslije večere na konak pozivaju njegovi rođaci iz brastva.
Za vrijeme
donošenja i pri stovarivanju peciva čestita se svadba mladoženji
(djevojci). Svi stariji gosti sijedaju za večeru »u prvu partiju«, a
zatim mlađi i žene, a tek u treću djeca. U prvu partiju pazi se da sjednu
starije odive, kojima se ukazuje svaka, pažnja, jer su one lako
uvredljive i sa pravom traže, da im se »ukaže stima«.
Viša je žurba
na svadbi kod djevojke negoli kod momka, jer se kod djevojke brinu, kako
će dočikati »izvanske ljude«, pa su zato u poslu i gosti. A za doček i
stimu međusobnu ne pazi se mnogo. Dok kod momka neće više biti gostiju
nego što je, jedino što će dovesti nevjestu.
U subotu veče
čuje se pjesma kod djevojke, pa se »začne oro«, a kod momka se ne igra
prije nego se dovede nevjesta, t. j.
prije nedjelje u podne. Za sve ovo vrijeme, pošto su već
dočekati gosti, djevojka se skloni u neko zasebno odjeljenje, da se ne
zastiđuje, a i sređuje darove, koje su joj donijele ženske, koje su došle
na svadbu, košulju i dr., a najmanji je poklon sapun i
čarape.
Onoga dana,
kada su se sastali otac momka i djevojke »na uglavu«, da utvrde svadbu, u
koju će nedjelju biti (jer je vjenčanje samo u nedjelju), »uglave« i to,
koliko će svatova biti. Mladoženja unaprijed zna, koliko će otprilike
biti svatova, pa taj broj i traži da mu prime. Ako zbog siromaštine ne
mogu taj broj dočekati kod djevojke, onda oni odrede, koliko ih najviše
mogu dočekati, pa se po tome i upravljaju, kad se raspoređuju
svatovi.
Svakome se
svatu zna ime pa tako i mjesto, gdje dolazi. U svatove idu samo muškarci,
a nikako žene, i to odrasli muškarci. Ovo se vjeruje, da je ostalo još iz
doba krvnih osveta, kada je trebalo po cijenu života dovesti djevojku, za
koju se je pošlo, pa i ako se izvrši napad. Djevojka se mora dovesti, pa
ma i svi svati uginuli. Dijete se, ali ne mlađe od 9 godina, pusti u
svatove ako nema oca i jedinac je, pa se tako iščekuje, da što prije uđe
»među ljude«. Ponos je za momka, ako ima zorne svatove. Zbog toga
su svatovi obično ljudi od 20 do 40 godina. Idu i stariji, čak do
60 godina, kada tim hoće da ukazu naročitu ljubav mladoženji.
Svi svatovi idu
jedan za drugim, jer su putovi bili samo postopice, pa je i danas tako
ostalo u običaju. Za svo vrijeme puta ne mijenjaju mjesta.
Gdje će dobiti
mjesto u svatovima, to nije sporedna stvar, od toga se vrlo često pravi
pitanje i učestvovanja na svadbi, pa je i napuste, ako dobije nepovoljno
mjesto. Zbog toga se i pazi pri određivanju svatova i mladoženja ih i ne
određuje sam, nego tek onda, kada su svi na okupu.
Tome se
dogovoru pristupi poslije večere u subotu uveče, uoči svadbe. Najvažnije
je odrediti: prvijenca, staroga svata, barjaktara, ručnoga djevera, drugog
djevera, pustosvata i vojvodu. Ostali su
svatovi bez imena, ali je ipak važniji onaj, koji je prvi.
Za kuma se obično uzme stariji čovjek. I pri izboru kuma
kao i pri izboru prijatelja pazi se da bude ugledna ličnost, ali ne i
takva, koja je visokim položajem odmakao »pa mu nije parta«. Zbog
takvog izbora dešava se, da se na kumstvo poziva jedna ličnost vrlo
često, pa mu se kasnije baš tako rado ne ide,
ali je vjerovanje, da je smrtni grijeh ne primiti kumstvo, pa
to bilo ponuđeno i od krvnoga neprijatelja. Dok je vladala krvna osveta,
dešavalo se je puno slučajeva, da je već protivnik zamahnuo nožem da ga
probode ili otsiječe glavu, a ovaj mu »vijeta kumstvo« riječima: »Ha ne
Bog ti i Sv. Jovan!« Razumije se, da mora i u toj prilici primiti
kumstvo, i tada prestaje i neprijateljstvo, koje se pretvori u
prijateljstvo. Prekršenje ovoga »vijetanja kumstva« mora iskapati onaj,
koji ga nije primio. Ovakva se kumstva »obećana«. U ovom je slučaju mladoženja
dužan da se prvo raspita, da li su njegovi stari »dužni kumstvo«, pa ako
nijesu, onda on sam može da bira kuma.
Kumstvo se obećava i u drugim prilikama, kada je neko
na nuždi novčanoj ili gdje je u pitanju čast ili tome slično, a to zavisi
od nekoga drugoga, pa da bi se oslobodio kumstva: »Učinili to za Boga i
zlatnoga sv. Jovana«. Ova obaveza kumstva je važna kako za onoga, koji je
dao, tako i za njegov porod.
Sa obećanjem kumstva nema šale, nego i mladići, kada u
običnom razgovoru kažu »ti ćeš mi biti kum«, to se mora ispuniti, pa bilo
prije vjenčano ili kršteno kumstvo. Vjenčanom kumu kažu; obično »zlatni
kume« mjesto onog »dragi kume«, za razliku šta kumče kaže kumu »nuko«. To
poštovanje kuma je svuda u svakome doba i prilici. Zbog toga mu se i na
svadbi ukazuje svaka čast.
Ako je kum mlađi čovjek i želi, da ide u svatove, onda je
on »prvijenac«. Ako pak ne želi ići u svatove, onda on vodi na vjenčanje
do crkve mladoženju.
Ko će biti prvijenac po rodbini, nije utvrđeno, samo se
želi da bude iz istog brastva i to najuglednija ličnost, koja je
dostojna, da vodi, ali i ako u brastvu ima takvih, a želi se ukazati čast
nekome od uglednih prijatelja, to se i njemu ukaže čast.
Stari svat je uvijek iz brastva mladoženjina, a nikako neki
od prijatelja, koji nije i njegov brastvenik. Stari svat treba da je
ugledniji stariji i ozbiljniji čovjek.
I ako prvijenac vodi svatove, ali je starješinstvo staroga
svata, i sve ozbiljno, što se govori u ime svatova, to- govori sam stari svat.
On ide u svatovima odmah iza prvijenca. Iza staroga svata dolazi po
redu barjaktar.
On nije nikad iz brastva, nego se ta počast daje zetu, a ako
nije zet živ, onda sestriću, ili ako njega nema ili nije dorastao, onda bratu
od tetke (očeve sestre). Pazi se, da to bude mlad i zoran momak. Njegova je dužnost da
ponosno nosi barjak.
Iza barjaktara
se ređaju po ugledu svatovi jedan iza drugoga, dok se popuni određeni
broj.
Nasred svatova
treba da dođe nevjesta, ali ipak u prvoj polovini prvi djever, »ručni«, a drugi
djever u drugoj polovini. Prvi djever je rođeni brat, a ako njega nema,
najbliži rođak iz brastva, a tek ako nikoga nema od brastva, onda dolazi
brat od tetke ili ujaka. Drugi djever je daljnji rođak takođe iz brastva.
Ručni djever više paradira uz mladu, dok drugi djever se mora starati
u putu, da ugosti sve svatove i mladu. Kada svatovi hoće nekoga da
počaste jelom ili pićem, to u ime svatova radi drugi djever. Njegova je
dužnost najteža.
Najzadnji ide
vojvoda, a pred njim pustosvat. Najmanju cijenu u svatovima ima pustosvat
i to se mjesto napunja najmlađim svatom, bilo iz brastva ili od ostale
rodbine. Vojvoda je iz brastva ili od ostalih svatova. Pri njegovu izboru
pazi se, da bude šaljiv i duhovit čovjek, koji će nasmijati svo društvo a
i znati odgovarati na dosjetke, koje bi pale na račun svatova sa neke
druge strane. Svi njegovi govori uzimaju se sa te šaljive strane. On je sušta
protivnost staroga svata, t. j . sav se njegov govor uzima neozbiljno. Ovo
mjesto, i ako ima neozbiljnu ulogu, nije omalovažavajuće, jer se cijeni
duhovitost, pa ako je duhovit vojvoda, to je ponos sviju svatova. Sramota pada na vojvodu a i na svatove, ako nije znao
odgovoriti. Ako dođe do zaoštrenih razgovora između svatova, vojvodina je
dužnost da to pretvori u šalu.
Kad su se uredili svatovi, onda se počaste vinom za
srećnu pogodbu. Ponekad dođe vrlo teško do te pogodbe, što neko misli,
da mu nije dato mjesto, koje mu pripada, pa tako je
potcijenjen.
Polazak svatova od kuće podešava se tako, da vrijeme utrošeno
na polazak, bavljanje kod djevojke i povratak ne prijeđe nedjelju u podne.
Zbog toga ako je dalje kuća djevojčina, onda se i ranije pođe, a što je
bliže, to kasnije.
Pred polazak svatovi sijedaju po starješinstvu za stolom
i jedu. Iz kuće izlaze po utanačenom redu, i taj se red ne smije
kvariti ni pri polasku ni pri povratku.
Drugi djever nosi torbu i u njoj mora biti »djevojačka
pogača« vrlo lijepo išarana a tanka. Zatim plećka (kašet) od brova, a ako
će uz put jesti i svatovi, onda i za njih koliko je potrebno, ali se kašet mora
donijeti u djevojčinu kuću. Zatim nosi vino u čuturi, koja mora biti
drvena t. zv. »svatovska cica«. Još nosi i bocu rakije. Ovu rakiju svraća u svaku
kuću, pored koje prođu, i dade čeljadima da piju; to se kaže »svratio je
zdravicu«. Ovo treba odvratiti svatovima tako, da kada se svatovi vraćaju
sa nevjestom, da im se iznese zdravica.
Dok svatovi stignu kod djevojčine kuće, tamo treba da je
već sve pripremno za njihov doček. Najvažnije je, da djevojka bude
spremna. Oko njenoga udešavanja vode brigu žene drugarice. Mjesto, gdje se
sprema, treba da je u neposrednoj blizini do onoga, gdje sjede svatovi.
Zbog toga se ona smjesti na neki od kreveta u uglu, ako nema tu neka mala
sporedna sobica. Taj se krevet ogradi čaršavama, od kojih se načini
»španski zid«.
Kad je ve gotova sa oblačenjem, onda treba da se očešlja
na nevjestačku, ali joj prvo treba kapu skinuti. Kapu sama djevojka
ne skine, nego njen brat. Njene drugarice jave mu, da je gotova da joj se
skine kapa. Zato ona ne treba da zakopčaje gornju košulju niti da je
opaše suknjom, nego da stoji komotno. Brat uzme kapu sa sestrine glave i
metne joj je u njedra govoreći: »Otsad više nijesi djevojka, nego nevjesta
i neka ti bude sa srećom da Bog da.« Ona se ispravi na noge, a kapa joj
padne na zemlju. Zatim je očešljaju i zabrade »na
nevjestačku«.
Najinteresantnija je svilena marama bijela i plava, koja iz
gleda kao šahovsko polje. Ta se marama samo taj dan nosi i nikad više. U
potonje vrijeme i za taj se dan ne puta, nego je zamjenjuje svileni crni
veo.
Prije dolaska svatova nevjesta treba da je potpuno
spremna, samo nije obučena, jer joj obuću (prije opanke a sada cipele)
donosi djever.
Kada se svatovi približuju kući i kada su na pomolu, t.j.
vide djevojčinu kuću, pucaju iz revolvera: »oglasili su se, da idu«. Na
taj ih znak srijeta neko od mlađih ljudi, iznese im rakiju i ide
pred njima, da im pokaže put do kuće, u kojoj je svadba.
Kad su došli pred kuću, tu ih čeka kaca sa vodom, iz
koje zahvati neka od djevojaka vode i poliva svatove, da umiju ruke,
ali im ne da da čiste ruke.
Dok se svatovi izmivaju, ulazi u kuću ručni djever,
unosi torbu sa »djevojačkom pogačom«, plećkom mesa, bocom vina i
djevojačkom obućom, to stavi na sto i izađe iz kuće, a da nije i jednu
riječ rekao za svo vrijeme. To znadu ukućani pa ga zadirkuju, da što
progovori, i nude ga, da ga počaste. Kako umiju ruke, tako i ulaze za
svatovsku trpezu.
Dok su se »izvanski« svatovi umivali, dotle su »domaći«
posijedali za trpezu i ne ustaju, kad dođu izvanski, nego ih dočekuju
sjedeći. Trpeza je duga, da za njom mogu da sjednu svi svatovi i domaći i izvanski. Izvanski su oni,
koje je poslao mladoženja, a domaći, koji sjede nasuprot momačkima. I domaći imaju iste nazive kao
i izvanski, ali je glavna uloga samo starih svatova i vojvoda.
Svatovska se
trpeza stavlja na dužinu od ulaza, tako da kada ulaze redom, kojim su dosli,
da prvijenac dođe na čelo (vrh) trpeze, a vojvoda na začelje. Istim redom
i istovremeno ulaze i domaći svatovi. Za trpezom se ulazi počevši od
začelja, i to domaći svatovi sa desne strane trpeze posmatrane od ulaza u
kuću, a izvanski sa lijeve strane. Samo stari svatovi sjede na posebnim
stolicama, i to u čelu trpeze stari svatovi (»domaći« i »izvanski«) jedan
do drugoga, a u začelju vojvoda domaći i izvanski. Ostali svatovi
sjede na klupama.
Kad su ušli za
trpezu, prvijenac je ustupio čelo trpeze starome svatu i stao mu s desne
strane.
Pri ulazu
svatova u kuću ne smije se kvariti red zbog zdravljenja sa ukućanima ili
prijateljima. Ko hoće da se pozdravi sa nekim od svatova, priđe mu iza
leđa za trpezom i tu se pozdravi, ali svat ne ustaje. Zbog toga se i ne
»rukuju«, nego samo »pitaju za zdravlje«.
Trpeza je vrlo duga, sastavljena od nekoliko stolova. Ranije
su bile naročite »svečane trpeze«, za to izrađene sa naročitom
izradom čela i začelja, a ivice su njene bile za 1 ili 2 cm uzdignute, da
ne bi sa njih opadalo meso nabacano u gomilama na trpezi.
Na trpezi čekaju svatove dva ovna ispečena na ražnju —
»pecivo«. Jedno je pecivo okrenuto glavom starome svatu, a drugo vojvodi.
Peciva u zubima imaju jabuku, ali više puta narandžu. U čelu i začelju
ima po dvije boce »prvijenca« (najbolja lozova rakija), tako da svaki stari
svatovi i vojvoda ima po bocu rakije.
Prije negoli su sjeli, vade iz džepova stari svatovi
zdravice, koje su od kuće donijeli; izvanski stari svat stavlja tu
zdravicu (šipak ili narandžu) na bocu rakije domaćega staroga svata
— tako mu je darovao zdravicu.
Kad je uzvratio stari svat, domaći »diže zdravicu« i
pije bocom, pa je predaje izvanskom starome svatu, a on dalje redom
svojima svatovima, dokle dođe zdravica do izvanskog vojvode.
Odmah poslije nazdravljanja domaćeg starog svata
odzdravljava mu izvanski stari svat i predaje rakiju domaćemu starome
svatu, a on dalje svojima, dok dođe do domaćega vojvode. Tako se dese
pred vojvodama ne dvije nego četiri boce rakije. Ovo je bila prva
zdravica u čast dobrodošlice.
Dok svatovi redom piju rakiju prve zdravice, dotle
stari svatovi darivaju jedan drugoga zdravicama, t. j . razmijene
ono voće, koje su donijeli sa sobom u džepovima, stavljaju ih na
boce rakije pa kada su došle boce do vojvode i pili svi svatovi, tek
onda
će domaćin stari svat: »E da sijedamo, gospodo svatovi.«
Onda svi svatovi sijedaju. Kad su sjeli, onda vojvode počinju šalu sa
tim, kako su oni dobili svu rakiju. Tada nazdravlja izvanski vojvoda
i predaje je domaćemu, a ovaj redom dalje, dok dođe do domaćega
staroga svata. Odmah mu odgovara domaći vojvoda, predaje je izvanskome,
ovaj dalje, dok dođe do izvanskog starog svata. Tako su boce starih svatova došle
pred vojvode, a vojvode pred stare svate.
I vojvode se
daruju kao i stari svatovi. Ovo je
druga zdravica.
Na trpezi još
nema nikakvog pribora za jelo kao tanjiri, noževi, viljuške i dr., nego se
čeka, što će reći stari svatovi.
Prije 70 godina ova je peciva jataganom sasijecao
izvanski stari svat i vojvoda. Od jednog zamaha trebalo je da bude
prekinuto pecivo, ali i da se ne pokvari. Sramota je za njega bilo, da ga
ne presiječe, bilo da je nasjekao trpezu. A kako svak nije mogao
biti toliko spreman, a i da bi mu se olakšalo, to on zapovjedi, da
zasijeku peciva momci, koji služe svatove. Izvanski stari svat i vojvoda uzmu
iz ustiju peciva narandže i kažu, da se to sasiječe, pravdajući se, da su
zaboravili jatagane i tome slično.
Kad su digli
peciva, brzo se postavi pribor za jelo i služi se po redu jelo. Nekada
nije bilo viljuške i noža, pa su jeli komade mesa rukama i tako im se
zamastile ruke. Kada su završavali jelo, očistili su ruke o donjoj ivici trpeze
i govorili: »Sve vi puno i ravno bilo.« Da bi im ruke sasvim čiste bile,
davate su im marame — »svatovski faculeti«. Ove se marame i danas daju svatovima,
svakome po jedna, a uzima se za one, koji su trebali doći u svatove, ali
nijesu imali mjesta. Jedna marama se zaveže i za katarište barjaka, koji
stoji zaboden pored vrata, dok svatovi ručaju. Na vrhu katarišta nabije
se pri izlazu iz kuće i jabuka.
Uz jelo se dižu
zdravice, a njih je svega sedam. Na sedmu zdravicu ustaju svatovi i idu
sa nevjestom.
Nevjesta se
»izvodi« poslije pete zdravice.
Dok su svatovi
sijedali za trpezu, dotle je ručni djever postavio torbicu na trpezu,
izvadio iz nje djevojčinu pogaču i razdijelio je djevojkama, da se uskoro udadu
i one. Zatim je izvadio iz nje obuću (ranije opanke, a sada cipele),
pošao kod nevjeste, javio joj se, nešto joj poklonio u novcu ili nakitu,
a ona ga poljubila u ruku. Zatim joj
je obuo desnu nogu, a dao joj da sama obuje lijevu. Zatim se vraća među
svatove, ali ga djevojke zadržavaju i traže, da se otkupi; on im nešto
dariva, a one pjevaju svatovske pjesme.
Kad se ispila peta zdravica, svatovi opominju djevere,
da dovedu nevjestu. Djeveri ustaju, traže od brata, da im preda
nevjestu. Brat se poljubi sa sestrom i sa njom se oprosti i čestita joj
budući dan, da bude srećna. Kad se je
sa sestrom oprostio, predaje je djeveru uz prigodan pozdrav.
Kad hoće brat da je preda ručnom djeveru, njene je drugarice ne daju bez
otkupa; zato djever mora dati novaca, obično ih baca po djevojkama, da se
one grabe. Kad su je drugarice pustile i brat je predao djeverima,
djeveri je uzmu među sobom: ručni djever sa desne strane, a drugi sa
lijeve i stanu na sredinu svatova zajedno sa nevjestom; više ne sijeda ju
djeveri. Dužnost im je da paze, da niko ne smije dirnuti nevjestu, jer bi
se djeca bacala na ujake, a ne na »domovinu«, a svak hoće da bude
očuvan porod, pa ma kako bili dobri i prijatelji.
Kad se je izvela nevjesta, postane
veselje među svatovima, obično pjevaju i šale se. Ta šala nikada ne smije
da izađe iz najuljudnijega tona, da se ne uvrijede osjetljivi svatovi.
Kad je izvedena djevojka, traži se od majke, da joj čestita put, što ona i
uradi. Nevjesta se stidi, ne diže očiju, a vrlo često i plače; žao joj
ostaviti braću, sestre i roditelje.
Šestu zdravicu daju djeveri. Počaste
naročitom čašom, koju su sa sobom donijeli, stare svatove, i oni tu čašu
treba da iskape. Zatim oni ispiju sami po čašu vina, i kada je djever
počastio i sam najposlije iskapio čašu, onda je onako praznu predaje
nevjesti, i ona je stavi u njedra. Ovu čašu nevjesta nosi na vjenčanje,
da se iz nje sa mladoženjom pričesti.
Sedmu zdravicu podiže izvanski stari
svat i zahvaljuje se na dočeku. Ozdravlja mu domaćin i želi im srećan
put, a već su ranije nekoliko puta izlili želje, da bude srećno
prijateljstvo za oba doma.
Izlaz
svatova biva istim redom kao i ulazak. Prvijenac ide prvi, a za njim
stari svat. Djevojke pjevaju, a na njih svatovi bacaju novac.
Brat
je već preručio vino iz cice (čuture), koje su svatovi donijeli, i nalio ga
njegovim domaćim vinom u torbu ili je stavio
pogaču i plećku mesa. Ovo iznosi iz kuće, otprati nekoliko
svatova i predaje torbu drugome djeveru i puca iz revolvera i vraća
se kući, kad im je ponovo čestitao put i sestri poželio sreću u
braku. Kad hoće da se vrati kući, zove sestru po imenu: »N. (ime) bio
ti srećni put« i puca iz revolvera. Kad brat zove sestru, ne dadu
joj djeveri ni da se odazove ni da se okrene, jer bi svu sreću ostavila
u rodu, a ne bi je ponijela u dom. Pri izlazu preko kućnoga praga
nevjesta treba da »povuče nogom«, da bi joj se drugarice, koje su na
svadbi prisutne, udale te godine.
Kad
su svatovi izašli iz kuće i djever izveo mladu, puca iz revolvera, a za
njim i ostali svatovi. Pucaju i domaći i izvanski svatovi i odgovaraju
jedan drugome. Kad se odmiču od kuće, zove domaći stari svat izvanskoga:
»O stare svate!« — »Evo me, evo.« — »Bio ti srećni put!« i puca iz
revolvera, a izvanski mu odgovara: »I tebe ostanak« i on puca. Ovako rade
i ostali svatovi. Mlađi svatovi, obično neženjeni momci, bacaju se pri
odmicanju narandžama na djevojke, a one im uzvraćaju.
Pri
ispraćaju djevojke i svatova izlaze svi iz djevojčine kuće i zadugo ih
gledaju, dok odmaknu, a i da vide, kako izgleda »mlada nevjesta među
svatovima«. Niko od djevojčinih ne ide sa svatovima. Kad su ispratili
svatove, onda ostali, koji nisu sjedjeli »u trpezu sa svatovima«,
sijedaju posebno i ručaju. Kod kuće djevojčine postane pravo mrtvilo i opadanje
veselja, dok se kod momka pojavom svatova stalno povećava. Ipak su kod
djevojčine kuće ostali i na večeri oni, koji su došli na pecivo, a samci
većinom idu kućama, kada su ispratili svatove.
Svatove
svuda uz put čašćaju, t. j . iznose im »zdravicu« iz onih kuća, gdje je
djever pri polasku za djevojku »svratio zdravicu«. Zdravica je boca (3 litre) vina i na njoj jabuka, narandža ili
šipak. Ovo voće sa zdravice uzimaju redom svi svatovi, a uvijek
prvi nazdravlja prvijenac, pa onda redom piju ostali. Zdravicu
pored puta drži neki muškarac i predajući je kaže: »Srećna vi
nevjesta«, a svi mu odgovaraju: »Hvala ti i zdravo bio.«
Prolazeći napored svakoga svatovi nude
da pije vina iz njihove cice, a i daju da jede. Ono jelo, što nosi djever u
torbici, dade usput najradije nekome čobančetu ili ako nađu nekoga
siromašnijega, a ako ne nađu nikoga, to podijele pred crkvom onome, ko se
zateče.
Kad su se svatovi »oglasili« pucnjavom,
da dolaze sa nevjestom, onda ide mladoženja sa kumom, ako nije on već u
svatovima, ili sa ocem ili stricem pred crkvu i tamo dočekaju svatove.
Svatovi nikako ne svraćaju prvo kod kuće mladoženjine, prvo idu na
vjenčanje pa tek onda kod mladoženje.
Kad
su došli svatovi pred crkvu, svi posijedaju, da se odmore, osim djevera i
nevjeste. Njih troje stoji pored crkvenih vrata i »dvore«. Nevjesta treba
da je stidna i da gleda samo preda se. Kad ih je sveštenik pozvao pred
oltar, potrebno je, da je prisutan samo kum, i samo se kum, a ne i stari
svat, okreće sa mladencima.
Poslije
vjenčanja kum se je poljubio sa mladoženjom, a mlada ga poljubila u ruku.
Tad djeveri opet uzimaju mladu među sobom kao i prije, i svatovi se urede
ranijim redom, kojim su i došli, pa se upute kući mladoženjinoj.
Mladoženja sa onim istim, sa kim je došao, vraća se kući, ali treba da dođe
prije od nevjeste sa svatovima. On ne ide skupa sa svatovima, sa njim
obično dođe i sveštenik na ručak.
Kad
se približavaju svatovi kući, svi su u iščekivanju, da vide mladu, pa se i ne
polaže velika pažnja i na obrede svatova pri ulazu u kuću koliko na
nevjestu. Nevjesta kada se je primakla pred kuću, vadi iz njedara jabuku
i prebaci je preko kuće. Ako se ne povrati, nego je potpuno prebaci, onda
će kuću odmah prisvojiti, a ako se jabuka neprebačena povrati, ostaće joj
uvijek kao tuda. Ovu prebačenu jabuku iza kuće treba da ugrabe dječaci, a
nikako djevojčice, da bi se rađali muškarci i ženske ne uzimale maha u
kući.
Pored
vrata od kuće sjedi neka ženska i na krilu drži muško dijete od 1 do 5 godina.
Nevjesta ovo dijete uzme u ruke i sa njim uđe u kuću, poljubi ga i dade
mu jabuku, u kojoj je zaboden novac.
Ranije
se je na prag kućni postavljala pustina od vomate vune, da preko nje meko
uđe nevjesta, da bude meka kao vuna (poslušna), a i da joj rad u kući
bude lak. Kad je ulazila u kuću,, posipala
je svekrva pšenicom iz rešeta, ali se je to napustilo. Sada samo pristupi svekrva i
poljubi se sa snahom, a iza nje ostale ženske.
Svatovi
odmah sijedaju za trpezom po starješinstvu, ali ne sijedaju djeveri, nego sa
nevjestom stoje iznad kuma i starog svata i »dvore« ih.
Kad je dovedena nevjesta, tek onda je
postalo pravo veselje i igranje, pjevanje. Ako igra oro, ne gone
nevjestu, da igra, nego samo jedan ili dva puta poigra sa djeverom.
Kad su svi svatovi ručali i kad su uz
piće nazdravljivali, nevjesta se svakome pokloni, ko joj je nazdravio. Pri
ustajanju iza ručka poljubi svatove u ruku. Zatim i ona sijeda sa
djeverima da ruča. Isto ovo ponovi se i uz večeru.
To
veče nevjesta spava sa zaovom ili jetrvom, a nikako sa mužem. Ranije je spavala
sa djeverom, ali se je taj običaj ispustio od onih, koji su bili izvan
Crne Gore, pa im se zbog toga ismijavali ne vjerujući u njihovo potpuno
poštenje, i ako u tome spavanju sa snahom ni u jednom slučaju i nikad nije bilo
ničega neuljudnoga.
Ujutru
urani nevjesta sa djeverom i donese kacu svježe vode. Ova je voda
potrebna, da mlada poliva vodom sve one, koji su spavali i bili na svadbi. Kako
je ko ustava, mlada ga poliva, da se umije, a on joj baca novac u kacu
vode. Otkako je izašao papirni novac, više se ne baca novac u vodu, nego
nevjesta »skupi u vodu« u ponedjeljak poslije ručka, kada su svatovi već
spremni da idu kućama. Onda iznese nevjesta rakije na služavniku i redom
ih sve čašćava, a oni joj daju novaca, koliko ko može i hoće. Ovaj
novac, koji skupi nevjesta »u vodu«, to je njena svojina i ona za to
kupi nešto od stoke za priplod kao kravu i drugo i taj priplod je
samo njen. Taj nevjestački osobak ponekad je
narastao na nekoliko govedi, koje je ona utrošila tek na kćerinu
prćiju.
Pri
razlazu svatova svakoga nevjesta sa djeverom malo isprati i pri rastanku poljubi u
ruku.
Već
u ponedjeljak pred noć svi su se gosti razišli, a ostale su samo udate
sestre ili tetke mladoženjine.
Pred
noć dolazi i tašta i donosi djevojačku »prćiju«. Sa taštom djevojčinom
majkom dođe još neka žena kao tetka joj ili strina. One su dotjerale sve
djevojačke haljine, što ih je imala nevjesta, na jednim ili dvojim
kolima, a tako i darove, kojima će nevjesta da dariva svojtu. Kad su
došle tašte, sreta ih nevjesta sa djeverima. Tašta rastvori konje i unese
bremena sa haljinama u kuću i stavi ih nasred kuće, a da nije ni riječi
progovorila. Kad je to svršila, izlazi iz kuće napolje pa se vraća unutra
i tek tada kaže »dobro veče«. Ovo radi zbog toga, da ne bi bilo riječi
(svađe) između prijatelja. Odmah tašta razveže bremena, u kojima su
darovi, da ih raspodijeli kome su namijenjeni. Takođe razveže i čitavu
robu nevjestinu, da svi vide, kakva joj je prćija. Sve što je viša
prćija, to je i veća čast kako za taštu tako i za nevjestu.
Tašta
tu noć ostaje kod kćeri i sa njom spava. Tek
ide u utorak poslije podne kući. Kćer je isprati, a sa njom i ostale
domaće žene.
Zet je darovao u novcu taštu a i pratio
joj je na konja brava mesa i pogaču, da se ne vraća prazna kući.
Kao u drugim krajevima nema kod nas
»svađenja« ili »nalijeganja« mladenaca. Za to ne smije niko da zna i sa tim se
svađenjem ne žuri. U ono vrijeme, kada su se vjenčavali vrlo mladi —
upravo djeca od 16 godina, zbog toga da bi se stekli prijatelji — onda se
je mlada čuvala, t. j . razdvojali su ih tako, da je jedno na
planini kod stoke, a drugo kod kuće, pa je »svađenje« bilo tek poslije
godinu pa i više dana.
Nevjesta
nikako ne smije sama prvi put da pođe u rod, nego ide sa djeverima.
Polaze u subotu uveče, tamo večeraju, noće i sjutridan u nedjelju ručaju,
pa se poslije ručka vraćaju kući. Za ovaj njihov prvi put kaže se, da su
bili u »prvičnike«, a i djevojčina rodbina za djevere kaže: »došli su im
prvičnici«.
Mladoženja
nikad sam ne ide prije nego ga pozovu, a taj poziv biva obično poslije
mjesec dana od svadbe. Sa mladoženjom u tazbinu ide njegov otac ili
stric.
Smrt
Kad
je bolesnik teško bolestan, zovu sveštenika, da očita molitvu, ispovjedi
bolesnika i pričesti ga. Kad bolesnik umre, dođe svojta, okupaju ga i
obuku mu naljepš odijelo, polože na poduži astal na sredini sobe, prekriju
pokrovom, skrste mu ruke i metnu krst na prsima. Kad je sve uređeno, smrt oglase lelekom. Počnu dolaziti
prijatelji, svojta i poznanici, celivaju krst i izjavljuju saučešće:
»Zdravo glave, ostatku naprijedak!« Tu se jedino priča o dobrim stranama
pokojnika i pije se rakija, vino i kava. Na selu dolaze sa lelekom: »Lele
brate, prijatelju, uzdanico, sokole jutros i zavijeka, lele!« To
je tako dirljivo, naročito kad mu nabrajaju njegove vrline (na pr. kod Kuča),
da čovjek, htio ne htio, prolije suzu. Ako je mladić, žalost je veća. U
nekim mjestima leleču i žene, dobre i otmene, kad rodbina dolazi na
žalovanje. Najbliži, rodbina,
stoji oko mrtvaca, a žene tužbalice tuže i nariču, nabrajaju slavna
djela pokojnika.
Mrtvac se čuva
cijelu noć, dođe cijelo selo, i tu se prepričava do zore. Ponekad čita
sveštenik 12 jevanđelja, naravno, ko mu može platiti. U zoru opet se
oglasi lelekom, kada se, kao i prije, ljudi udaraju pesnicama u glavu, a
u nekim mjestima u grudi. (Arnauti nasjeckaju nokte i grebu se tako i po
sljepočnicama, da im krv curi — u znak velike žalosti.) Ako je mladi —
jedinac umro, onda se majka, sestra ogrebe i u prvašnje doba, šezdesetih
godina, sestra je strigla (šišala) kosu — znak najveće žalosti. Ženska, koja znade, počne da nariče:
Ja bik s vama govorila,
braćo moja!
Neću s vama, nego s
jadom,
jadi
moji!
O moj striko, rodska diko,
I premudri Solomune,
kuku mene!
Ma i još bik govorila
I braće bik pobrojila,
što
nestaše
Na bojnijem poljanama
o junaci!
Đe se megdan dijelio,
Đe se obraz svijetlio,
Đe se sablje polomiše,
Đe junaci popadoše,
ubojnici!
Sve junaci pod barjakom,
kukaj sestro!
Na rijeci Bregalici,
Oko borja zelenoga,
I kamenja studenoga,
i t. d. nabraja
mu sve podvige i zasluge. Tužbalice se poštuju i svaki ih sluša, jer one
opjevaju i slapčinu. Kad već dođe vrijeme sprovoda, dođu sveštenici,
mrtvaca polože u sanduk, opet oglase polazak lelekom — i sprovod se
krene: prvo krst, koljivo, sveštenici, pijevci, pa kovčeg i narod.
Opijelo se vrši u crkvi. Pokojnika polože u grob najbliža svojta, oproste
se lelekom — i zatrpava se grob. Sa groblja ide svojta kući,
sveštenik očita molitvu i zakrsti vodicu.
Zvanice
— pokojnice iz okolnih sela isprate se, a često se i ugoste, ma da je to
zabranjeno. Ljepšeg običaja nema nego u Crnoj Gori, jer, bez razlike,
svak dođe na saučešće i iz najdaljeg sela, samo ako se pošalje poziv
(poklisar).
Pokajanje
je toliko uobičajeno, da, ako neko umre i u dalekom svijetu, rodbina
njegovu smrt oglasi lelekom — i svak hita na izjavu saučešća, kao da je
kod kuće umro. U potonje doba nastajava se, da se lelekanje izbaci, ali,
badava, ne može se uspjeti — čak ni u varošima.
Ni
najveći siromašak neće propustiti, a da Zadušne nedjelje (nedjelja
bludnog sina) ne upali svijeću i ne iprekadi grobove svojih milih
pokojnika.
U
petak se naprave voštane svijeće, a neki
još i koljivo (panahiju). Za boljitak duše pokojnika starija čeljad (babe) u
petak i ne jedu (jednoniče), samo da čistija u subotu pode u crkvu i
upali svijeće. Ko ne može poći u crkvu, taj upali svijeće prije sunca u
kući, ali svakako mora se i u crkvi, gdje se i čitula odnese
obavezno.
U
subotu ujutro starije žene rano su u crkvi, gdje se i služi služba za
upokoj mrtvih, pale se naročito svijeće, spominju se duše po redu. Svaka
kuća nosi punje (vino), prosforu sa čitulom, u kojoj su upisati
pokojnici, a posebno i živi članovi porodice, koji se spomenu, i moli se
Bog za njihov dug život. Među svijećama, koje se upale u kući, mora biti
svijeća živih članova, kojima se pale svijeće za zdravlje. Pošto se
otsluži služba, izađe sveštenik i prekađuje grobove, za koji trud i
darivaju ga starije žene.
Pobratimstvo
U potonje, doba
rijetko se dvoje pobratime, jer je, kažu, van običaja, dok u prvašnje
doba u vrijeme krvavih okršaja to je bilo na prvom mjestu, ne samo među
sobom, nego čak i sa Turcima. Otuda je postao onaj pripjev: »O, Turčine,
Bogom pobratime!«
Pobratimstvo se
izvodi оvако: Dva mladića, koji žive u ljubavi,
te, da bi tu ljubav trajno zapečatili, riješe da se pobratime. To se učini
u kući jednoga, gdje se pozove svojta i svećenik radi blagoslova. Sveštenik
uzme iglu i ubode u mali prst desne ruke jednoga mladića, da potječe krv,
te i uhvati tri; kapi krvi u čašu sa vinom i ostavi na stranu, pa to isto
učini i sa drugim mladićem. Uz molitvu i blagoslov sveštenik dade čaše sa
vinom i krvlju mladićima, koji do kapi iskape vino, jedan krv jednoga,
drugi drugoga, pa se tri puta poljube, i sa time je obred svršen. Domaći
iz obiju kuća dvojice pobratima kao i zvanice bogato se časte, piju,
vesele se i pjevaju.
Pobratimi žive
kao braća, polaze se, jedan drugom idu u djeverstvo kao braća — ukratko
nema razlike više nego među braćom.
Pa i kod
ženskih se dešava posestrinstvo, koji je obred isti — i međusobna ljubav
i ophođenje, kako se samo željiti može.
Mobe
Dok su bile
velike kućne zadruge, dotle su bile i mobe — seljak seljaku, išao je u pomoć
u odradu i sređivanju poljskih radova. Danas je to rijetkost, ma da se
viđa po nekoliko njih, gdje pođu besplatno da pomognu susjedu. Onaj
domaćin, koji poziva , mobu, spremi se dobro hranom i pićem, kao ono na
svadbi. Ništa se ne žali, samo da se pomagači ugoste. Ujutru doručak,
dobar ručak i bogata večera, poslije koje se pomalo i pjeva. Doručak i ručak obično je na njivi, dok večera kod kuće. Rakije
ima dovoljno. Hrana je bogata,
tako da ne smije ništa faliti, to bi bila sramota. Kad se
dovrši na.pr. okopavanje kukuruza jednome, ide se u pomoć dragome, i tako
uz pjesmu poslovi se neosjetno svršavaju.
Umir
Dešava se često puta, poglavito po selima, da ljudi
(komšije) zbog kakve sitnice mjesecima pa i godinu dana ne govore, ne
opće i ne polaze se. Naravno, to je neprijatno i čisto nemoguće biti
u »ratu« sa komšijom, bratom i rođakom, kad im se djeca zajedno
igraju, zavađaju, kad im se stoka miješa, pa i starija čeljad i kućne starješine
razminuju se i ni »pomoz Bog!« Uviđavniji ljudi zauzmu se i nastoje, da se
zavađeni na svaki način pomire, i obično izbere se koji blagi dan — a
najčešće Božić. Kad se komšije polaze, ljudi pođu kod zavađenih te i jednu
i drugu stranu sklone na umir. Ljudi iz drugog brastva uzmu onoga, koji
je uvrijedio komšiju, brata, rođaka, i uvedu u kući, da se izmire. Ovaj
uzme bocu vina te u društvu sa zdravicom ulazi u kuću, čestita Božić, stakne badnjak,
izljubi se sa domaćinom i starijima — i time je sve svršeno. Domaćin, koji
je umir primio, vrati mu posjetu sa bocom vina, izljubi se sa ukućanima —
i od zavade nema ni pomena, žive kao prije u ljubavi. Drukčije biva, ako
je posrijedi ubistvo — pala krv. Tu je umir daleko teži i skopčan sa
velikim troškovima, jer posreduju glavari i viđeniji ljudi iz drugih
brastava u plemenu. To su t. zv. »vražde«, za koje se brastvo, koje je
krv dužilo (krvnik), spremi i označi dan izmirenja. Kad je i druga strana pristala, onda
se i pristupa samom aktu umira.
Glavari
plemenski, pa i iz okolnih plemena pozovu se viđeniji ljudi na sastanak,
na koji dođu obi je strane: ubica i rodbina ubijenoga. Prvo izađu žene sa
djecom na rukama od brastva (roda) ubice i ponizno idu kod rodbine
poginuloga, govoreći: »Kume, primi Boga i sv. Jovana!« Ako rodbina primi
kumstvo, onda ubivalac uzme pušku (krvnicu) o vratu i pognute glave ide
rodbini poginuloga, obično najbližemu (ocu ili bratu), i kad dođe pred
njega, klekne i čeka. Ovaj ga podigne, smakne mu pušku sa vrata i poljubi
se sa njim. Kad su se izljubili, onda izađe onoliko ljudi iz brastva poginuloga,
koliko je djece izneseno, prime kumstvo — i umir je svršen. Radosna i
jedna i druga strana, počnu se razgovarati i ljubiti, a glavari ustanu,
vijećaju (kmetuju), koliko ubica ima platiti za krv.
Po starom
običaju cijena je bila: stotinu trideset i tri talira i po, jedan gram i
po i jednu paru i po. Stranka (glavari), koja zastupa krvnika, da zalogu,
dok on donese cio novac. Glavari, kad uzmu novac, ono pola pare presijeku
i jednu polovinu dadu krvniku, a drugu najbližemu poginuloga, kao i cio
novac, da je para prekinuta i mir utvrđen i krv plaćena. Za višu
sigurnost na istom se mjestu sa potpisima stranaka i ovjerom — napiše i
»setencija« (pismo) utvrđenog umira, na kojoj svi glavari metnu mohure
(pečate). Pošto se setencija potpiše, rođak ubijenoga zove krvnika te mu
vrati nešto para, a katkada i polovicu, pa i sve, koje on primi (krvnik),
ali opet dariva kume i ne nosi ih kući.
Kad je sve ovo
svršeno, onda se sijeda za bogatu trpezu, koju spremi ubivalac i njegova rodbina,
nastaje veselje, jer niko nema da traži ništa od krvnika.
Ako je više
krvi bilo sa jedne i druge strane, onda se prebiva glava za glavu, a
potonja ucijeni — ako je odviše, inače se izramna i pomijeri i napiše
setencija.
Нема коментара:
Постави коментар